Vraag 1. Waar moet een goede kop aan voldoen? Hebben jullie tips?

Zeker weten! Een goede kop voor online heeft meestal 5 woorden of minder, waarbij de belangrijkste woorden vooraan staan. Het onderwerp van je tekst bijvoorbeeld. Zorg ervoor dat de kop meteen te begrijpen is, dus ook zonder verdere context, en dat-ie klopt bij de verwachting van de lezer. What you see is what you get.

Vraag 2. En hoe zit dat met tussenkoppen?

Belangrijk bij een online tekst is dat je de scannende lezer ondersteunt. Dus vaker dan in print formuleer je een tussenkop in de tekst. Deze tussenkop dekt de landing van de eerstvolgende alinea en is informatief en samenvattend. En als het kan, graag ook prikkelend.

Vraag 3. Waar moeten de belangrijke zoekwoorden in mijn tekst staan om goed gevonden te worden in Google?

Door je belangrijkste zoekwoorden te gebruiken in de titel, intro en tussenkoppen begrijpt Google (en je lezer) direct waar je tekst over gaat. Gebruik je zoekwoorden in de rest van de tekst op een natuurlijke manier. Google wil de gebruiker de meest relevante informatie tonen en daarbij staat leesbaarheid voorop. Je tekst volproppen met zoekwoorden is dan ook een achterhaalde truc.

Vraag 4. Als pensioenfonds vinden we het erg moeilijk om bewustzijn rondom pensioen te creëren bij onze deelnemers. Wat is jullie advies?

Dat begrijpen we. Pensioen is voor veel mensen een ver-van-hun-bed-show. Maar bij ZB geloven we dat we iedere doelgroep kunnen bereiken én bewegen. De sleutel is persoonlijke en herkenbare content. Daarmee hielpen we onder andere Pensioenfonds Zorg en Welzijn om meer pensioenbewustzijn onder deelnemers te creëren. Neem gerust contact op als je meer wilt weten.

Lees ook onze eerdere Q&A’s:

Bekijk alle nieuwsberichten