Vraag 1. Hoe richt je als gemeente een participatietraject digitaal in?
Bepaal een werkwijze voor de korte en lange termijn. Probeer voor de kleinere participatietrajecten die binnenkort gepland staan een vorm online te zoeken, bijvoorbeeld e-mail, videobellen of Facebook. Investeer voor de lange termijn in online tools die tijdens en na de anderhalvemeter-samenleving een vaste plek krijgen in de communicatiemix.
Vraag 2. Wat zijn handige tools voor de lange termijn?
Bepaal eerst met elkaar wat het hoofddoel is. Moet er een dialoog tussen de gemeente en burgers tot stand komen? Denk dan eens aan Zoom (voor groepsgesprekken waarbij je live met elkaar in gesprek kunt zijn), Facebook Live (livestream video), Sendsteps (tijdens je presentatie het publiek laten reageren op vragen), Consul (een open softwaresysteem waarmee onder meer gedebatteerd kan worden) of Mett (combineert socials met intranet, iedereen kan meepraten en content uitwisselen). Houd bij het selecteren van een app rekening met privacy en veiligheid.
Vraag 3. Hoe houd je als burgemeester contact met burgers?
Nu fysieke gesprekken voeren minder makkelijk is, zoeken burgemeesters naar andere manieren van contact. De burgemeester van het Zuid-Limburgse Gulpen-Wittem zet een headset op en staat de inwoners telefonisch te woord. In Velsen is er een livestream via Facebook. De burgemeester beantwoordt via de chatfunctie vragen van burgers. De burgemeester van Westland zoekt via vlogs contact.
Lees ook onze eerdere Q&A’s: