Hoe zorg ik ervoor dat ik bijblijf? Hoe kies ik een goede invalshoek voor mijn blog? Deze vragen en meer beantwoorden we iedere dinsdag in onze Q&A op Instagram. Dit zijn de vragen en antwoorden van de Q&A van dinsdag 21 april.

Vraag 1. Hoe zorg ik ervoor dat ik bij blijf?

De ontwikkelingen gaan tegenwoordig zo hard, dat je al snel een nieuwe trend of must-do mist. Wij houden onszelf scherp door platforms als Adformatie, Logeion en Marketingfacts wekelijks te scannen en toffe uitingen die wij zien bij andere bedrijven naar elkaar door te sturen.

Vraag 2. Hoe kies ik een goede invalshoek voor mijn blog?

Een blog schrijven die de échte vragen van de lezer beantwoordt. Daar doen we het voor. En goed nieuws, want je kunt ook daadwerkelijk achterhalen welke vragen mensen hebben over een onderwerp. Vul op www.answerthepublic.com het onderwerp van je blog in, bijvoorbeeld ‘Nieuwsbrief’ en kies in welke taal je de resultaten wilt zien. Vervolgens krijg je een overzicht van de vragen en woorden waarop wordt gezocht in combinatie met jouw zoekwoord.

Vraag 3. Ik ben soms blind voor mijn eigen typ- of spelfouten. Hoe pakken jullie dit aan?

Bij ZB hanteren we het vierogenprincipe. Twee paar ogen zien namelijk meer dan één. Dat betekent dat alle teksten, of ze nu naar een klant gaan of worden gepost op onze eigen social media, altijd door een andere ZB’er worden gecheckt. Als je er zelf toch alvast wat foutjes uit wilt halen, kun je de tekst even laten liggen en er een paar uur later nog eens met een frisse blik naar kijken.

Vraag 4. Hoe weet ik welke content mijn doelgroep interessant vindt?

Meten is weten. En gelukkig zijn er tegenwoordig diverse tools beschikbaar waarmee je de resultaten van je activiteiten op social media en je website kunt analyseren. Wij duiken iedere maand in de statistieken van onze website, nieuwsbrief en socialmediakanalen. Zo ontdekken we hoe onze content heeft gepresteerd en waar kansen liggen om beter zichtbaar te zijn. Voor je website is Google Analytics een veelgebruikte tool. De verschillende socialmediakanalen bieden zelf mogelijkheden om statistieken te meten.

Lees ook onze eerdere Q&A’s:

Bekijk alle nieuwsberichten