Wat is de ideale lengte van een blog? Hoe zorg ik ervoor dat mijn vlog meer bereik krijgt? Hoe breng ik structuur aan in mijn interne communicatie? Deze vragen en meer beantwoorden we iedere dinsdag in onze Q&A op Instagram. Dit zijn de vragen en antwoorden van de Q&A van dinsdag 31 maart.
Vraag 1. Hoe zorg ik voor een groter bereik van mijn vlog?
Een groot bereik is minder belangrijk dan je misschien denkt. Natuurlijk is het leuk als je vlog duizend keer bekeken wordt, maar het is interessanter als tien mensen ‘m zien en de helft daarvan contact met je zoekt. Breng vooraf in kaart wie je doelgroep is en welke boodschap je wilt overbrengen, zodat je zo relevant mogelijk bent.
Vraag 2. Nu ik meer tijd heb, ben ik gestart met bloggen. Wat is de ideale tekstlengte?
Spoiler: een ideale tekstlengte is er niet. Maar vooruit, om je niet met een kluitje in het riet te sturen… Gebruik zo’n 300 tot 500 woorden. Hiermee kun je je boodschap helder aan de lezer overbrengen. En dat is dan ook direct ons belangrijkste advies: gebruik zo veel (of weinig) woorden als je nodig hebt om de vraag van je lezer te beantwoorden. Wordt je blog te lang omdat je een groot onderwerp hebt gekozen? Dan kun je er misschien wel meerdere losse blogs van maken.
Vraag 3. Hoe kan ik – zonder huisstijlgids – eenheid creëren in mijn Instagramfeed?
Hiervoor hebben we twee tips. Nummer 1: bewerk al je foto’s op dezelfde manier. Gebruik dus altijd hetzelfde filter of pas dezelfde instellingen toe als je de belichting of kleur aanpast. En tip 2: zorg voor ritme in je feed. Plaats je af en toe quotes? Zorg er dan voor dat deze altijd op dezelfde plek in je feed staan. Bijvoorbeeld door na de quote altijd drie andere foto’s te plaatsen voordat je er weer eentje deelt.
Vraag 4. Ik krijg veel dezelfde vragen uit mijn organisatie over de coronacrisis. Hoe reageer ik betrokken, maar ook efficiënt op vragen van medewerkers?
Als je veel dezelfde vragen krijgt, is het handig om een Q&A te maken. Wordt een vraag vaker gesteld? Dan voeg je ‘m toe aan de Q&A en verstuur of upload je een nieuwe versie op het intranet. Behoud wel altijd de mogelijkheid om aanvullende vragen te stellen of in te gaan op specifieke gevallen. Zo toon je betrokkenheid en werk je efficiënt! Lees ook de blog die we hierover schreven. Je vindt ‘m via de link in onze bio. Alvast een tipje van de sluier: laat je niet gek maken en blijf bij de feiten.
Vraag 5. Hoe zorg ik dat ik de tijd binnen mijn bedrijf nuttig besteed?
Doe dingen waar je normaal gesproken minder tijd voor hebt. Of maakt. Update je website, verstuur een nieuwsbrief (intern of extern) en update je bedrijfspagina op LinkedIn. Voor dat laatste een paar snelle tips:
- Optimaliseer de beschrijving en details van je pagina.
- Publiceer unieke en waardevolle content.
- Moedig je werknemers aan de bedrijfspagina te volgen.
- Maak showcasepagina’s voor producten of diensten. Op deze pagina’s kun je de statistieken bekijken: handig voor een goede analyse!
- Ga het gesprek aan met je bezoekers en volgers voor meer engagement en interactie.