Hoe kan ik beter zichtbaar zijn als werkgever? Wat kan ik doen om mijn naamsbekendheid te vergroten? Deze vragen en meer beantwoorden we iedere dinsdag in onze Q&A op Instagram. Dit zijn de vragen en antwoorden van de Q&A van dinsdag 14 april.
Vraag 1. Hoe kan ik beter zichtbaar zijn als werkgever?
Door volledig in te zetten op structurele doordachte arbeidsmarktcommunicatie. Niet alleen wanneer er vacatures zijn, maar het hele jaar door. Laat zien waarom het zo fantastisch is om bij jouw organisatie te werken en gebruik daarvoor het be-do-say-principe. Zorg dat je bewijzen hebt voor wat je zegt in je arbeidsmarktcommunicatie.
Vraag 2. Wat kan ik doen om mijn naamsbekendheid te vergroten?
Het antwoord op deze vraag is afhankelijk van de doelgroep die je wilt bereiken. De ene doelgroep bevindt zich voornamelijk online, terwijl je de andere doelgroep beter kunt bereiken via een beurs. Onderzoek doen naar je doelgroep is heel belangrijk en een stap die je bij de wens om meer naamsbekendheid te krijgen zeker niet mag overslaan.
Vraag 3. Wat is een handige tool voor mijn contentkalender?
Wij gebruiken Trello en dat werkt als een trein. Je maakt lijsten voor de stappen in het productieproces, zoals plannen, produceren, beoordelen en publiceren. Je maakt kaarten voor de verschillende contentitems, denk aan blogs, Q&A’s, nieuwsbrieven en korte updates. Met labels duid je het type content en door collega’s te taggen maak je duidelijk dat er een actie van hen verwacht wordt.
Vraag 4. Hoe schrijf ik een goed persbericht?
Hier komen de vijf W’s en de H om de hoek kijken. Je start een persbericht altijd met het geven van antwoord op de vragen: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe? Verder moet een persbericht oprolbaar zijn, zodat een journalist de laatste alinea’s van je persbericht weg kan laten als er te weinig ruimte is om het hele persbericht op te nemen. Bedenk als je klaar bent met schrijven een stevige, korte kop, met de kernboodschap die je wilt overbrengen.
Lees ook onze eerdere Q&A’s: