Hoe kan ik mijn interne communicatie verbeteren? Hoe breng ik structuur aan in mijn communicatie? Deze vragen en meer beantwoorden we iedere dinsdag in onze Q&A op Instagram. Dit zijn de vragen en antwoorden van de Q&A van dinsdag 7 april.
Vraag 1. Hoe kan ik mijn interne communicatie verbeteren?
Poeh, dat is een brede vraag. We weten natuurlijk niet hoe de interne communicatie binnen jouw organisatie eruitziet. Begin eens met het beantwoorden van de vraag: waar sta je en waar wil je naartoe? Wil je medewerkers meer verbinden en betrekken? Dan is een besloten communicatieplatform zoals Speakap een mooie tool. We hebben verschillende organisaties geholpen bij de implementatie hiervan.
Vraag 2. Hoe breng ik structuur aan in mijn communicatie?
Wat helpt, is een contentkalender. Die dwingt je om vooruit te plannen. Door dit te doen, kun je gemakkelijk inspelen op de actualiteit, maar ontdek je bijvoorbeeld ook wanneer er gaten ontstaan in je communicatie. Daarnaast kun je taken en verantwoordelijkheden verdelen zodat iedereen ruim van tevoren weet waar ‘ie aan toe is.
Vraag 3. Hoe stem ik mijn content beter af op de behoeften van mijn bezoeker?
Dat kan met personalisatie: specifieke content aan geselecteerde doelgroepen tonen. Netflix, Spotify en Amazon doen dat al massaal, maar ook in contentmarketing krijgt het een steeds grotere rol. Een mooi voorbeeld is verder-online, een platform over scheiden en mediation dat we maakten voor vFAS. ZB’er Sanne kan je er meer over vertellen.
Vraag 4. Hoe neem ik mijn medewerkers mee in onze missie, onze why?
Je medewerkers zijn de sleutel tot het succes van je organisatie. Betrek hen bij het formuleren van je why. Een mooi voorbeeld is de Efteling. Medewerkers kunnen ideeën indienen die bijdragen aan de missie van het attractiepark: ‘betovering’. De ideeën worden verder ontwikkeld en toegepast of bewaard voor een later moment. En de bedenker? Die blijft betrokken bij het team dat ermee aan de slag gaat.
Vraag 5. Hoe bereik ik een jonge doelgroep?
Jongeren worden continu gebombardeerd met marketinguitingen en hebben inmiddels een ingebouwd ‘mediafilter’. Toch zijn ze zeker niet onbereikbaar. Communiceer kort, krachtig én visueel. Met name video’s doen het goed bij de generatie Z. Een app waarmee ze veel tijd doorbrengen, is TikTok. Adverteer tussen de video’s, laat een influencer je product aanprijzen of … maak zelf content. Kijk voor inspiratie eens op het account van The Washington Post.