Voor interne communicatie worden vaak verschillende middelen ingezet. Een intern communicatieplatform, een personeelsmagazine, fysieke of digitale bijeenkomsten of een interne nieuwsbrief. Stuk voor stuk nuttige middelen die ook heel goed naast elkaar kunnen bestaan. De verschillende middelen kunnen aan elkaar verbonden worden door pakkende rubrieken.

Wat zijn rubrieken?

Een rubriek is eigenlijk een soort categorie of onderwerp die structureel in je middelen terugkomt. Deze bestaat voor een korte of lange periode. Een rubriek in de krant staat bijvoorbeeld vaak voor een hele lange periode vast: nieuws van de dag, buitenlands nieuws, sport, etc. Maar je kunt ook een rubriek starten over een actueel onderwerp, zoals COVID-19.

Content die goed werkt

Mensen lezen graag verhalen over andere mensen. Hun interesses, vraagstukken, problemen en gevoelens. Ook lezen mensen graag snackable content. Korte, krachtige en visuele berichten. Door rubrieken te bedenken die aansluiten bij deze twee typen content, heb je al snel een aantal te pakken die goed werken.

Rubrieken die goed werken

Collega Sanne benoemde in haar blog al een aantal super goede rubriekideeën. Hier nog een paar:

  • Facts & Figures: communiceer feiten en cijfers via in het oog springende visuals. Hoeveel mensen werken er in de organisatie? Wat is de gemiddelde leeftijd? Vanaf hoeveel locaties wordt er gewerkt? En zo zijn er natuurlijk nog tal van varianten te bedenken. Hartstikke snackable!
  • 3 vragen aan: laat iedere maand een andere collega antwoord geven op dezelfde drie vragen. Je zult zien dat je steeds heel verschillende antwoorden krijgt. Wel zo leuk om hiervoor collega’s uit alle geledingen van de organisatie te vragen.
  • Collega’s met bijzondere hobby’s: geloof mij, zodra je collega’s hiernaar vraagt komt er van alles naar boven. Hobby’s die je nooit achter ze gezocht had. En vaak met een gaaf verhaal. Probeer het eens zou ik zeggen.
  • Prikbordberichten: het ultieme voorbeeld van snackable content. Een bericht waarin een nieuwe collega zich voorstelt, een verslag van een collega die zich inzet voor een goed doel, een beschrijving van een event dat heeft plaatsgevonden, een tip waar iedereen wat aan heeft. Probeer deze content heel kort te houden, niet langer dan drie zinnen.

En hoe verbind je de middelen dan aan elkaar?

Stel, collega A. zou in 2020 meedoen aan de Alpe d’HuZes. Een jaarlijks terugkerend sportevenement waarbij zoveel mogelijk geld wordt ingezameld voor onderzoek naar kanker. Begin 2020 werd een prikbordberichtje op het intranet geplaatst met een oproep om A. te steunen door een donatie te doen. Uiteindelijk kon het evenement niet doorgaan doordat de coronacrisis uitbrak. Dit was een flinke dobber voor collega A. Zij vertelt haar uitgebreide verhaal in het personeelsmagazine. Via de nieuwsbrief kunnen collega’s A. volgen, die inmiddels weer volop aan het trainen is voor de Alpe d’HuZes 2021. Iedere nieuwsbrief wordt er een feitje in beeld gebracht rondom het trainingsprogramma van A.

Dit is een voorbeeld van hoe een human interest verhaal via de nieuw gecreëerde rubriek ‘Alpe d’HuZes’ verschillende interne communicatiemiddelen aan elkaar verbindt. Kom je er zelf niet uit, wij denken graag mee! Dit is namelijk precies wat wij gaaf vinden om te doen, dus je doet ons er een groot plezier mee.

Bekijk alle nieuwsberichten