Een pagina met informatie over je nieuwste product. Een blog over een van je expertises. Welke tekst je ook voor je website schrijft, je schrijft ‘m om opgepikt te worden. Door Google. En dus door je (potentiële) klant.

Als ik het heb over gevonden worden in Google heb ik het over SEO. Search Engine Optimization. Oftewel: zoekmachineoptimalisatie. Dit betekent dat je je teksten zo schrijft, dat ze goed vindbaar zijn in de organische zoekresultaten van een zoekmachine. Organisch houdt in ‘onbetaald’. Betaalde zoekresultaten zijn de allereerste resultaten waar je op stuit als je in Google een willekeurige zoekterm invult.

Hoe werkt SEO?

Jaren geleden was het nog voldoende om je tekst vol te stoppen met de zoekterm waar je op gevonden wilde worden. Nu trapt Google daar niet meer in. De zoekmachine bepaalt jouw plaats in de zoekresultaten onder andere op basis van de relevantie van jouw content. Geeft jouw tekst antwoord op de vraag van de gebruiker? Dan maak je bij Google een goede kans. Daarnaast spelen ook andere factoren een rol, zoals de techniek van je website.

Kijken, kijken, kopen

Kwalitatieve content dus. Een belangrijke voorwaarde voor SEO-succes. Maar hoe pak je dat aan? Hoe schrijf je kwalitatieve content? Laten we bij het begin beginnen: het doel van je tekst. Je schrijft ‘m niet ‘zomaar’, voor je plezier. Of je moet een redacteur zijn, zoals ik. Dan is het een ander verhaal 😉 Je schrijft de tekst, omdat je een potentiële klant wilt informeren of inspireren en uiteindelijk wilt overhalen een product of dienst bij je af te nemen. Je wilt dat degene die in Google op zoek gaat naar informatie over product of dienst X, bij jou vindt waar hij naar op zoek is. En denkt: hé, die <vul hier je bedrijfsnaam in> heeft er verstand van. Die ga ik eens bellen.

Voldoe aan de verwachting van je lezer

Als je het doel van je tekst tijdens het schrijven voor ogen houdt, kun je eigenlijk niet de mist ingaan. Laat me een voorbeeld geven. Voor een van onze klanten, hypotheekverstrekker BLG Wonen, heb ik veel content geschreven over alles wat maar met het kopen van een huis te maken heeft. Het aanvragen van een hypotheek bijvoorbeeld. Iemand die voor het eerst een huis gaat kopen, wil weten hoe de aanvraag van een hypotheek in z’n werk gaat. Grote kans dat hij of zij googelt op: ‘Hypotheek aanvragen’. Wat die persoon wil vinden? Een pagina waarop duidelijk staat uitgelegd hoe het aanvragen van een hypotheek werkt. Niets meer en niets minder. Je hoeft op die pagina dus niet te vertellen wat een hypotheek is, want als hij dat had willen weten, had hij daar wel op gezocht. Bovendien weet je waarschijnlijk al wel wat een hypotheek is wanneer je gaat onderzoeken hoe je er eentje aan kunt vragen.

Dit klinkt misschien als een schot in open doel, maar een pagina schrijven die voldoet aan de verwachting van je bezoeker is soms moeilijker dan het lijkt. En dat komt vooral omdat je heel veel over het onderwerp te vertellen hebt. Namelijk niet alleen hoe de aanvraag van een hypotheek werkt, maar ook welke hypotheekvormen er allemaal zijn, hoe de aflossing en rente bij die hypotheekvormen zijn geregeld en wat je met je hypotheek moet doen als je gaat verhuizen. En dat is dan nog niet eens een fractie van wat je over het onderwerp weet.

Baken het onderwerp af

Dit brengt me bij mijn volgende en laatste tip: focus je in een tekst op één onderwerp. Probeer niet alle kennis over het onderwerp in één pagina te proppen. Maak die ene pagina zo relevant mogelijk voor de gebruiker. Daar zal Google je voor belonen. En kun je het onderwerp opsplitsen in meerdere pagina’s? Mooi! Dat betekent dat je nog meer kwalitatieve content kunt schrijven waarmee je Google kunt laten zien hoe waardevol je bent.

Tips voor het vinden van SEO-zoekwoorden

Tot slot nog twee tips voor het schrijven van content die gevonden wordt:

Tip 1: Typ in Google eens een zoekterm in, maar druk nog niet op Enter. De zoekmachine komt nu met een aantal suggesties. Dat zijn zoektermen waar vaak op wordt gezocht. Nog meer relevante zoekwoorden vind je als je in Google op een term zoekt en helemaal naar de onderkant van de pagina scrollt. Met welke zoekwoorden komt Google onder Zoekopdrachten gerelateerd aan <jouw zoekwoord>?

Tip 2: Wil je goed scoren op een bepaald zoekwoord? Kijk dan eens wat de concurrentie doet. Om jouw pagina hoger te laten scoren, moet je het beter doen dan zij. Klinkt simpel, maar daar komt het wel op neer. Vul het zoekwoord in Google in en bekijk de eerste vijf (organische) zoekresultaten. Analyseer de pagina’s: wat is de kwaliteit van de content? Staan er afbeeldingen of video’s op de pagina? Is de content goed, maar de opmaak een drama? Heeft de tekst bijvoorbeeld geen tussenkoppen? Dan kun je daar op scoren!

Bekijk alle nieuwsberichten