Vraag 1. Onze organisatie krijgt een naamswijziging. Waar moet ik beginnen?
Als het alleen gaat om het doorvoeren van een naamswijziging is het handig om te beginnen met het maken van een lijst met alle communicatiemiddelen en -uitingen die aangepast moeten worden. Van protocol tot signing.
Vraag 2. Geldt dit ook als het gaat om een fusie of overname?
Bij een fusie of overname kan het zijn dat er ook een wijziging in de huisstijl en misschien zelfs in de missie, visie en kernwaarden plaatsvindt. In dat geval raden we aan eerst die te herformuleren. Dat zal namelijk de grootste invloed hebben op alle communicatie-uitingen.
Vraag 3. Hoe bepaal je het juiste kanaal voor het verspreiden van je content?
De belangrijkste vraag die je jezelf hierbij moet stellen: wie is jouw ideale klant en waar is deze actief? Je kunt niet iedereen bereiken. En dat moet je ook niet willen. Dus definieer jouw doelgroep en bepaal vervolgens hoe je die het beste bereikt. Via een zakelijk kanaal als LinkedIn of juist via een beeldend kanaal, zoals YouTube of Instagram?
Vraag 4. Wat betekent ‘storytelling’ eigenlijk?
‘Storytelling’ betekent letterlijk ‘verhalen vertellen’. Als je content maakt, wil je dat het blijft hangen. Dat je iemand ermee raakt of in beweging zet. Zeker als bedrijf, waar je op zakelijk niveau mensen moet overtuigen, kan het een uitdaging zijn jouw boodschap zo te verpakken dat het indruk maakt. Een bekend succesvoorbeeld is Tony’s Chocolonely, dat met storytelling hun maatschappelijke boodschap overbrengt.
Lees ook onze eerdere Q&A’s: