Voor deze Q&A vroegen we onze art director Esther alles over vormgeving. Wat is het verschil tussen online en offline vormgeving en welke ZB-projecten inspireren haar het meest?

Vraag 1. Wat doet de art director van ZB?

‘Ik ben verantwoordelijk voor de ‘huisstijl’ en beeldtaal van ZB en een intern klankbord voor de communicatieadviseurs en contentmanagers. Daarnaast heb ik een aantal eigen projecten voor opdrachtgevers als SNS en BPD.’

Vraag 2. Is er een verschil in vormgeving voor online en offline? En zo ja, wat?

‘Absoluut. Online en offline vormgeving zullen elkaar altijd moeten aanvullen en versterken. Bij offline ligt de nadruk vaak op creativiteit en gevoel en staat de boodschap in tekst (zoals duiding en achtergronden) centraal. Bij online zijn data en techniek vaak leidend. En je hebt veel meer mogelijkheden die ook invloed hebben op design. Denk aan interactiviteit en het gebruik van animaties en video.’

Vraag 3. Waar valt of staat een goede vormgeving mee?

‘Het is pas goede vormgeving als vorm en inhoud (of vorm en functie) elkaar versterken. Het werkt nou eenmaal zo dat je vaak eerst oordeelt over de vorm en dan pas kijkt naar de inhoud. Natuurlijk is er zoiets als ‘smaak’, maar als ik qua design moet kiezen tussen bijvoorbeeld een Dell laptop of een Macbook is de keuze snel gemaakt. Apple combineert techniek én design. Dat is, vind ik, de ultieme opdracht voor elke vormgever.’

Vraag 4. Welke ZB-projecten zijn voor jou enorm inspirerend? En waarom?

‘Ik heb na de kunstacademie gewerkt voor een vooraanstaand Rotterdams bureau voor stedenbouw, landschap en architectuur. Daardoor heb ik veel affiniteit met de inhoud van onze opdrachtgever BPD gebiedsontwikkeling. We maken voor hen onder meer dossiers waarbij we diep op de inhoud ingaan. Heel erg interessant en een feestje om te maken. BPD is zo’n opdrachtgever die heel veel oog heeft voor design. We werken met de beste vormgevers, fotografen en illustratoren. Heel dankbaar werk. Ook vind ik “Leren van” van Pensioenfonds Zorg en Welzijn een supergaaf communicatieprogramma. Het heeft een prachtig magazine met daaraan gekoppeld een website en een event. De vormgeving staat als een huis en omdat elk magazine een andere invalshoek/onderwerp heeft, krijgt elk magazine weer een andere uitstraling. Het scoort ook nog eens heel goed bij de moeilijk bereikbare doelgroep.’

Bekijk alle nieuwsberichten