Vraag 1. Welke socialmediakanalen kan ik het beste inzetten voor B2B en B2C?
Voordat je allerlei accounts aanmaakt, is het verstandig eerst na te denken over je doelgroep en de doelen die je wilt bereiken (je socialmediastrategie). De meest logische keuze voor B2B is LinkedIn. Maar vergeet Twitter niet. Voor B2C kun je een jonge doelgroep goed aanspreken met Instagram en een oudere doelgroep met Facebook.
Vraag 2. Hoe vaak moet ik berichten plaatsen?
Moeten is dwang, maar als richtlijn geldt een minimum van drie posts per week. Het is verstandig een contentkalender te maken, waarmee je structuur aanbrengt in jouw socialmedia-activiteiten. Wij gebruiken Trello voor onze social contentkalender. Denk eens na over wekelijks terugkerende rubrieken, daarmee is de content herkenbaarder voor je doelgroep.
Vraag 3. Waar moet ik aan denken wanneer ik een bericht op mijn socials plaats?
Timing, spelling, authenticiteit, hashtags, tags, werkende links en afgekocht of eigen beeldmateriaal. Zorg dat iemand binnen je organisatie verantwoordelijk is voor de socialmediakanalen en dat berichten altijd op voorgaande punten gecheckt worden.
Vraag 4. Hoe kunnen mijn socialmedia-activiteiten zorgen voor meer leads?
In een socialmediastrategie leg je je doelen vast. Wil je leads genereren, dan is het belangrijk je socialmedia-activiteiten te monitoren. Zo zie je welke posts het beste werken en kun je bijsturen waar nodig. In de basis gaat het om het opbouwen van vertrouwen in jouw producten of diensten bij de doelgroep. Als je dat voor elkaar krijgt, komen de leads vanzelf!
Lees ook onze eerdere Q&A’s: