Communiceren met je medewerkers. En dan bedoelen we niet het praatje bij het koffiezetapparaat op maandagochtend, maar het frequent en consequent informeren, inspireren en verbinden van collega’s. Medewerkers die geïnteresseerd zijn in ontwikkelingen binnen de organisatie (en in elkaar!) zijn waardevol.

Verbinding met de organisatie en met elkaar

Een sociaal intern communicatieplatform is daar een oplossing voor, maar een eerste stap kan ook een interne nieuwsbrief zijn. Een middel waarmee je je personeel bijpraat over wat er binnen de organisatie speelt, je hen bij zaken betrekt en de kans geeft erover mee te praten. Maar een interne nieuwsbrief kan ook een manier zijn om elkaar beter te leren kennen. Zeker in een grote organisatie waarin je vaak niet precies weet wie er op andere afdelingen werkt. Wie zijn eigenlijk de collega’s achter al die functies? Wat doen zij in hun vrije tijd?

Een interne nieuwsbrief zorgt voor verbinding. Met de organisatie en met elkaar. Goed geïnformeerde, enthousiaste en betrokken medewerkers zijn positiever, boeken betere resultaten en stralen die uit naar hun omgeving.

Twee voorbeelden van een succesvolle interne nieuwsbrief

Dat blijkt bijvoorbeeld uit De Kantine, de interne nieuwsbrief die we maken voor KNVB’ers. De digitale nieuwsbrief verschijnt acht keer per jaar en bestaat uit vaste rubrieken die zorgen voor herkenbaarheid bij medewerkers. Wij maakten een interactieve pdf die leest als een online magazine en medewerkers stimuleert het intranet van KNVB te bezoeken.

Een ander voorbeeld van succesvol intern communiceren is Radbode, het personeelsblad van het Radboudumc. Het bestaat al sinds 1975, maar kreeg in 2013 een restyling toen het met onze hulp werd omgedoopt tot een magazine. Radbode verschijnt tien keer per jaar en staat in verbinding met de andere interne communicatiekanalen, zoals het intranet, digitale nieuwsbrieven en offline bijeenkomsten. In de Radbode worden inspirerende verhalen, interviews (foto)reportages en opiniestukken gedeeld waar medewerkers vervolgens op het intranet over kunnen discussiëren. Hiernaast zie je een preview van Radbode die in juni 2020 verscheen.

Contentideeën voor jouw interne nieuwsbrief

Maar wat zet je dan in zo’n nieuwsbrief? Wij raden je aan om, net als wij voor KNVB en Radboudumc hebben gedaan, vaste rubrieken te bedenken. Eventueel met ruimte voor spontane items. Zo hoef je niet bij iedere editie vanaf nul te beginnen.

Een paar ideeën:

  • Laat medewerkers aan het woord. Stel een paar vragen of laat hen met foto’s een kijkje geven in hun vrije tijd. Wat doen ze in het weekend? Hebben ze een bijzondere hobby waar weinig collega’s van weten?;
  • Vraag medewerkers om hun mening in een poll. Laat hen meedenken over zaken die voor hen van belang zijn;
  • Een kijkje op de werkvloer. Hoe ziet de werkweek van collega’s op verschillende afdelingen eruit?;
  • Nieuws en ontwikkelingen binnen de organisatie, zoals interne vacatures, aankomende events of nieuws van de directie of de ondernemingsraad;

Een interne nieuwsbrief voor fans

Mis je de verbinding met de medewerkers in jouw organisatie? Denk je dat een interne nieuwsbrief dit kan verbeteren, maar ben je op zoek naar hulp of advies? Laat het ons weten! Wij geloven dat we iedere gewenste doelgroep kunnen bereiken, raken en helpen. ZB is er voor fans.

Misschien vind je dit ook leuk om te lezen:

Bekijk alle nieuwsberichten