Betrokken medewerkers en meer verbinding creëren. Vraagstukken die bij veel organisaties leven. Hoe doe je dat? Een sociaal intern communicatieplatform kan helpen. Met zo’n intranet kun je eenvoudig en snel communiceren, geef je medewerkers de kans de dialoog aan te gaan én de meeste sociale intranetten zijn vanaf elk apparaat toegankelijk.
Eenvoudig en snel communiceren
Het is een hele mond vol; een sociaal intern communicatieplatform. Gelukkig klinkt het ingewikkelder dan het is. De meeste sociale intranetten werken heel intuïtief. Vanuit een soort Facebookomgeving plaats je gemakkelijk updates, nieuwsberichten, foto’s, video’s of bestanden. Sommige platforms gaan nog een stapje verder door functionaliteiten zoals polls, events en antwoordformulieren aan te bieden. Het loont de moeite om een goede inventarisatie te maken van welke functionaliteiten jouw organisatie zoekt en welk platform daar het beste bij past.
De dialoog aangaan op een sociaal intern communicatieplatform
Medewerkers zijn steeds meer geïnteresseerd in hoe het eraan toegaat binnen andere delen van de organisatie. Die interesse moet je als organisatie koesteren, stimuleren en faciliteren.
In een sociaal intranet kun je vanuit directie en management ontwikkelingen delen en iedereen gelijktijdig en uniform informeren. Het mooie van een sociaal intranet is dat medewerkers hier nu ook gemakkelijk op kunnen reageren. Ze kunnen vragen stellen over genomen beslissingen, feedback geven of gewoonweg hun support uiten. Het maakt de communicatie tussen management en medewerker veel laagdrempeliger, je verbetert je interne communicatie én creëert betrokkenheid bij je medewerkers.
Maar… een sociaal intern communicatieplatform is natuurlijk niet alleen een top-downmiddel. Medewerkers kunnen zelf ook veel gemakkelijker kennis delen met collega’s. Ze kunnen elkaar vertellen over de projecten waaraan gewerkt wordt, wat handige tools zijn voor bepaalde werkzaamheden, vragen stellen, stellingen voorleggen, input en feedback vragen. The sky is the limit! Collega’s kunnen elkaar vinden en er ontstaan samenwerkingen en constructies die er anders niet geweest waren. Er ontstaat verbinding.
Toegankelijk vanaf elk apparaat
Mensen die dagelijks achter een laptop zitten beseffen het niet altijd, maar er zijn zoveel organisaties waarbij meer dan 90% van de werkzaamheden niet vanachter een computer worden gedaan. De meeste sociale intranetten zijn dan ook beschikbaar als zowel webversie als app. Alle medewerkers kunnen de app downloaden op smartphone of tablet of via de webpagina op ieder willekeurig apparaat inloggen.
Daarnaast vinden veel medewerkers het prettig dat door de chatfunctie in een sociaal intranet geen gebruik meer gemaakt hoeft te worden van Whatsappgroepen. Hierdoor worden privé en zakelijke content volledig gescheiden. Ook qua privacy zijn de meeste sociale intranetten helemaal up-to-date, waardoor persoonlijke gegevens en gedeelde content beschermd worden.
Advies nodig over welk sociaal intern communicatieplatform het beste bij jouw organisatie past? Wij denken graag met je mee! Ook in het implementatietraject kunnen we ondersteuning bieden. Hoe? Lees hoe je jouw collega’s enthousiast maakt over een sociaal intern communicatieplatform.