Dubbele social campagne tijdens corona

“Met een wereld die op slot zit, moeten (meer) Nederlanders weten hoe mooi de Veluwe en de regio’s Arnhem en Nijmegen zijn. We willen meer websitebezoek, meer engagement en meer media-aandacht.” Dat is de opdracht die Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen begin 2020 bij ZB neerlegt.

Opdracht

Impact ook na coronatijd

De Veluwe, regio Arnhem en het Rijk van Nijmegen trekken jaarlijks miljoenen bezoekers. Het bosrijke gebied, de rivieren en de historische steden zijn populair. Mensen komen er voor hun vakantie, een dagje uit én voor zakelijke afspraken.
Na de uitbraak van het coronavirus was het ontdekken van nieuwe plekken in het buitenland geen optie meer. Het regionaal bureau voor Toerisme (TVAN) wilde onder meer bewoners van de Randstad laten zien wat voor moois de Veluwe, Arnhem en Nijmegen te bieden hebben. ZB kreeg de opdracht een social campagne te ontwikkelen die ook na corona impact had en mensen bewust zou maken van de schoonheid van het Oosten van Nederland.

Aanpak

Verrassend dichtbij…

De kern van ons antwoord was: “We nemen je mee naar al die plekken waar je nu even niet heen kunt, maar die je straks heel graag (opnieuw) wilt bezoeken.” We ontwikkelden twee campagnes met dezelfde doelstellingen:

  • Op korte termijn zorgen voor zichtbaarheid: omdat bezoekers (nog) niet naar de regio kunnen komen, komt TVAN naar de bezoeker;
  • Op langere termijn zorgen dat de drie Gelderse regio’s top of mind zijn en gezien worden als de aantrekkelijke locatie voor een dagje uit of (korte) vakantie.

#mijnArnhem, #mijnNijmegen, #mijnVeluwe en #mooidichtbij

ZB ontwikkelde de #mijn-campagne (#mijnNijmegen; #mijnVeluwe; #mijnArnhem). In korte storytelling video’s vertellen bekende Nederlanders (geboren of getogen in een van de regio’s) over hun favoriete plek. We filmden onder meer actrice Liza Sips in Harderwijk, dj Franky Rizardo in Arnhem en journalist en programmamaker Sinan Can in Nijmegen. Bekijk de video met RTL-nieuwslezer Jan de Hoop hiernaast, waarin hij zijn favoriete plekjes rondom de Veluwe deelt.

#Mooidichtbij was de andere campagne die we bedachten. In deze verrassende social campagne laten we schitterende plekken in het buitenland zien die als twee druppels water lijken op bestemmingen op de Veluwe, Arnhem en Nijmegen. De boodschap: Nederland is ontzettend mooi, én dichtbij.

Geïnspireerd op een campagne van Deutsche Bahn (de Duitse spoorwegen) plaatsten we de Canadese heidevelden naast die van Ede. Met een ‘live’ kilometertellertje in beeld lieten we zien hoe ver Canada was en hoe dichtbij de Veluwe…

In korte tijd werden door de producers van ZB en het team van TVAN talloze dubbelgangerlocaties verzameld. En zonder te overdrijven; sommige zijn echt schitterend. De opvallende fotoserie deed het uitermate goed op Instagram en Facebook. Kasteel Doorwerth bleek niet te onderscheiden van een kasteel in de Franse Loire. En het Veluwemeer deed bij zonsondergang niet onder voor Lake Moultrie in de VS.

Resultaat

  • Meer dan 925.000 impressies voor de fotovergelijkingen en vlog van dj Franky Rizardo;
  • Zo’n 1,4 miljoen impressies voor de (langere) campagne van fotovergelijkingen en succesvolle video van programmamaker Sinan Can;
  • Een bereik van 953.188 mensen voor de #MooiDichtbij en #MijnVeluwe campagnes op de social kanalen van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen van half juni tot en met augustus 2020.
Bekijk alles cases