Je medewerkers eenvoudig bereiken, ook wanneer ze geen laptop of e-mailadres hebben. Dit kan met de app van Speakap.

Deze tool is bij uitstek geschikt om medewerkers met elkaar te verbinden en samenwerking te bevorderen. AutoBinck Group, klant van ZB, merkte dat er in de organisatie behoefte was om sneller en efficiënter te kunnen communiceren en besloot te gaan werken met de app van Speakap, die zij omdoopten tot ‘BinckTalk’.

Opdracht

Implementeer een tool voor interne communicatie

Het besluit om met een dergelijke tool te gaan werken is één, het uitrollen en goed laten landen van de tool in de organisatie is een ander verhaal. AutoBinck had behoefte aan ondersteuning op dat gebied. ZB kon de ervaring bieden die daarvoor nodig was en ontwikkelde samen met AutoBinck een communicatieplan en middelen om de implementatie soepel en snel te laten verlopen. Doel was BinckTalk binnen twee maanden te lanceren voor alle medewerkers.

Aanpak

Communicatieadvies op afstand

In het plan van aanpak zijn de werkzaamheden verdeeld. De meeste taken hadden betrekking op de inrichting van de app en communicatie rondom de implementatie van BinckTalk. We ontwikkelden een communicatieplan met verschillende middelen, zoals een introductiemail, een digitale flyer en een animatievideo. Het doel: de lancering van de app moest bij alle doelgroepen goed landen. Van accountmanager tot servicedesk medewerker. We ontwikkelden een plan voor de testfase met de speciaal voor dit project aangewezen ambassadeurs in de organisatie. En we ontwikkelden een contentkalender in Trello met contentrichtlijnen.

Resultaat

Binnen twee maanden na de start van het project waren alle medewerkers op de hoogte en aangehaakt en werd de branded app gelanceerd. Dat kwam goed uit, want door het coronavirus kwam deze tool voor interne communicatie heel erg van pas. Collega’s konden elkaar digitaal direct beter vinden en er werd volop informatie over de ontwikkelingen m.b.t. het virus en andere projecten gedeeld. Binnen een week was de adoptiegraad van de tool al meer dan 70%.

Reactie Bianca Renkien – HR Manager AutoBinck Group

‘Door de komst van BinckTalk hebben we nu één communicatieplatform waarmee al onze bedrijven met elkaar kunnen communiceren. Zowel officiële berichten als informele berichten worden in diverse topicgroepen geplaatst. Zo houden we elkaar goed op de hoogte! Mede dankzij ZB hebben we dit project snel en probleemloos kunnen implementeren. Al onze collega’s zijn erg enthousiast en we zijn nog meer aangehaakt bij elkaars werk en projecten.’

Meer informatie

In deze blog lees je vier tips voor het enthousiasmeren van collega’s om een nieuwe communicatietool te gebruiken. Heb je vragen of behoefte aan ondersteuning? We helpen je graag verder!

Bekijk alles cases