‘Dit is Dirk’ – ‘Ik word Dirk’ –
‘Ik ben Dirk’
Meer dan 12.000 medewerkers waarvan het merendeel parttime werkt en niet ouder is dan 17 jaar: hoe maak je deze supermarktmedewerkers klantvriendelijk(er)? Met een programma dat bestaat uit Gaming + Training + Social. En dat alles onder de noemer: ‘Ik ben Dirk’.
Opdracht
Bedenk een campagne rondom klantvriendelijkheid
Bedenk een campagne om klantvriendelijkheid onder de aandacht te brengen van de 12.000 medewerkers van Dirk van den Broek Supermarkten.
Aanpak
Facebookgroep is centrale plek in programma
ZB ontwikkelde voor Dirk het meerjarige communicatieprogramma ‘Ik ben Dirk’.
De aanpak heeft Gaming + Training + Social media als rode draad. Centrale plek in het programma heeft de interne Facebookgroep ‘Ik ben Dirk.’ Dertig procent van de medewerkers werd lid van de groep en dat was genoeg om een kleine 70% van de winkels te bereiken met een winkelwedstrijdprogramma.
Winkelwedstrijd klantvriendelijkheid met megafeest als hoofdprijs
Vooral de winkelwedstrijden waren een groot succes. Winkels uit Noordwijk en Katwijk en Amsterdam en Rotterdam streden tegen elkaar op het gebied van klantvriendelijkheid. Denk aan een wedstrijd om de meest klantvriendelijke display te bouwen voor een van de aanbiedingen van de week. Winkels verdienden daar punten mee waarmee ze uiteindelijk een megafeest voor alle medewerkers konden winnen.
Resultaat
Online training gevolgd door álle Dirk-medewerkers
Het resultaat: aantoonbaar forse betrokkenheid bij klantvriendelijkheid én hoe medewerkers dat in hun werk moeten toepassen.
- Aantal medewerkers actief in Facebook groep: 30%
- Aantal winkels actief in winkelwedstrijdprogramma: 70%
- Aantal nieuwe medewerkers volgt online training: 100%
- Gouden Grand Prix Content Marketing B2E (Nederland)
- Gouden BDMA Marketing Award (België)
- De case in het jaarboek 2015 van Stichting Adverteerdersjury Nederland
Prijzen programma ‘Ik ben Dirk’
Het programma ‘Ik ben Dirk’ won in Nederland een gouden Grand Prix en in België een gouden BDMA contentmarketing Award. De jury over de strategie: ‘Ik ben Dirk is een sterk en authentiek concept dat heel goed is uitgewerkt. Een knappe prestatie omdat alle 12.000 (verschillende en vaak parttime werkende) medewerkers worden bereikt. De strategie gaat uit van drie fases: 1) Dit is Dirk, 2) Ik word Dirk en 3) Ik ben Dirk. Bijzonder is dat de campagne wordt aangestuurd door een geïntegreerd team met HR-, marketing- en communicatieprofessionals.’