‘Dit is Dirk’ – ‘Ik word Dirk’ –

‘Ik ben Dirk’

Meer dan 12.000 medewerkers waarvan het merendeel parttime werkt en niet ouder is dan 17 jaar: hoe maak je deze supermarktmedewerkers klantvriendelijk(er)? Met een programma dat bestaat uit Gaming + Training + Social. En dat alles onder de noemer: ‘Ik ben Dirk’.

Opdracht

Bedenk een campagne rondom klantvriendelijkheid

Bedenk een campagne om klantvriendelijkheid onder de aandacht te brengen van de 12.000 medewerkers van Dirk van den Broek Supermarkten.

Aanpak

Facebookgroep is centrale plek in programma

ZB ontwikkelde voor Dirk het meerjarige communicatieprogramma ‘Ik ben Dirk’.

De aanpak heeft Gaming + Training + Social media als rode draad. Centrale plek in het programma heeft de interne Facebookgroep ‘Ik ben Dirk.’ Dertig procent van de medewerkers werd lid van de groep en dat was genoeg om een kleine 70% van de winkels te bereiken met een winkelwedstrijdprogramma.

Winkelwedstrijd klantvriendelijkheid met megafeest als hoofdprijs

Vooral de winkelwedstrijden waren een groot succes. Winkels uit Noordwijk en Katwijk en Amsterdam en Rotterdam streden tegen elkaar op het gebied van klantvriendelijkheid. Denk aan een wedstrijd om de meest klantvriendelijke display te bouwen voor een van de aanbiedingen van de week. Winkels verdienden daar punten mee waarmee ze uiteindelijk een megafeest voor alle medewerkers konden winnen.

Resultaat

Online training gevolgd door álle Dirk-medewerkers

Het resultaat: aantoonbaar forse betrokkenheid bij klantvriendelijkheid én hoe medewerkers dat in hun werk moeten toepassen.

Prijzen programma ‘Ik ben Dirk’

Het programma ‘Ik ben Dirk’ won in Nederland een gouden Grand Prix en in België een gouden BDMA contentmarketing Award. De jury over de strategie: ‘Ik ben Dirk is een sterk en authentiek concept dat heel goed is uitgewerkt. Een knappe prestatie omdat alle 12.000 (verschillende en vaak parttime werkende) medewerkers worden bereikt. De strategie gaat uit van drie fases: 1) Dit is Dirk, 2) Ik word Dirk en 3) Ik ben Dirk. Bijzonder is dat de campagne wordt aangestuurd door een geïntegreerd team met HR-, marketing- en communicatieprofessionals.’

Bekijk alles cases