Opdracht

BPF Schilders heeft een vrijwel unieke positie in pensioenland. Naast werknemers in loondienst, bouwen ook ondernemers in de schilderssector verplicht pensioen bij BPF Schilders op. Ondernemers kiezen zelf – binnen bepaalde regels – hoeveel pensioen zij opbouwen. Jaarlijks vraagt BPF Schilders ondernemers om hun pensioenkeuzeloon door te geven. Opdracht: ontwikkel een activatiecampagne die ondernemers in beweging brengt hun pensioenkeuzeloon voor 2023 door te geven op basis van een bewuste en passende keuze.

Aanpak

Pensioencommunicatie is taai, weten we uit ervaring. We bedachten een activatieconcept dat de nodige luchtigheid bracht om de ontvankelijkheid vanuit de afzender te vergroten. Onder het multimediale concept “Je Pensioen Goed Uit De Verf” ontwikkelden we tooling en content die de doelgroep in verschillende fases vond. Een serie gesegmenteerde online video’s van korte pensioenportretjes met echte schilders, direct actiemailings met QR-code, brieven en online tooling in de vorm van een Keuzehulp en online test. Alle content kwam samen op een campagnepagina.

Resultaat

In totaal raadpleegden 8.000 schilders (meer dan 50% van het totaal) de online tooling. Daarnaast uitzonderlijk hoge open ratio’s op de actiemailings van 65%, bijna 3 keer hoger dan de benchmark. Onder de ondernemers die het pensioenkeuzeloon doorgaven koos 47% voor hoger dan het default (deeldoelstelling), een mooie stijging t.o.v. het jaar ervoor.

 

Bekijk alles cases