Slim segmenteren

Kies je als ledenorganisatie voor een glossy voor de totale doelgroep of ga je voor content op maat voor 13 verschillende doelgroepen? De redactie van BOVAGkrant gaat voor slimme segmentatie.

Opdracht

Herkenning voor alle ledengroepen

BOVAG is een brancheorganisatie voor 9.000 ondernemers in de mobiliteitsretail: van fiets tot caravan en van auto tot scooter. BOVAG zoekt continu naar verbetering om haar boodschappen goed onder de aandacht te brengen bij haar leden en schuwt verandering niet. Dat gebeurde ook in 2013 toen onderzoek uitwees dat de BOVAGkrant en de 9 andere branche-uitgaven in hun oude vorm niet meer voldeden. BOVAG klopt bij ZB aan met de vraag: ontwikkel een concept voor een gesegmenteerd magazine voor BOVAG waarin alle ledengroepen zich herkennen.

Aanpak

Content op maat voor 9.000 BOVAG-leden

Er is een slimme mix gemaakt tussen BOVAG-brede content die voor alle ondernemers relevant is en de content die alleen gericht is op een specifieke branche. Elke branche heeft een eigen uitgave met een eigen cover en eigen pagina’s. Soms is het nodig om unieke artikelen te maken per branche. Soms is het wisselen van een kader al voldoende. Per onderwerp worden hierin slimme keuzes gemaakt. Samen met de andere communicatiemiddelen van BOVAG, bedient de branchevereniging 9.000 leden op maat.

Resultaat

BOVAGkrant in cijfers

  1. Meer dan 80 procent leest de BOVAGkrant een keer per kwartaal. Het effectieve gebruik van het blad ligt op 97 procent, ruim boven de benchmark.
  2. De leden geven het blad een 7,3.
  3. 84 procent van de (kritische) leden is tevreden en vindt dat de BOVAGkrant inzicht geeft in wat er speelt binnen BOVAG.
  4. 57 procent associeert BOVAG met innovatie en vernieuwing, 48 procent geeft aan dat de BOVAGkrant inspireert.
  5. 49 procent geeft aan dat zij dankzij de BOVAGkrant meer verbonden zijn met de andere leden (uit andere branches).
Bekijk alles cases