Bereik is niet genoeg; zorg dat je doelgroep verliefd op je wordt

Wat hebben NS, McDonalds en het Van Gogh Museum gemeen? Spoiler: ze scoren onwijs goed op social media. En dan heb ik het niet per se over het aantal likes, maar over de mate waarin ze ‘engagen’ met hun doelgroep. Van NS en McDonalds verbaast het je wellicht niet, maar Van Gogh? Een museum is toch stoffig? Disclaimer: dit zijn niet onze woorden, maar die van Van Goghs social media manager Boudewien Chalmers Hoynck van Papendrecht. Tijdens het SocialToday Event van Frankwatching deelde zij – en vele andere inspirerende sprekers – successen en tips. Dit zijn de belangrijkste.

Iemand moet het willen, kunnen en een reden hebben om het nu te doen

Het Van Gogh Museum dus. Allesbehalve stoffig, zo blijkt. Het Amsterdamse museum heeft het hoogste social media engagement van alle musea ter wereld. Dus ook meer dan het Louvre in Parijs of het Metropolitan Museum of Art in New York. Hoe Boudewien en haar team dat heeft bereikt? Door alle content die ze maken om een actie te stimuleren, te checken op drie punten: iemand moet het willen, kunnen en een reden hebben om het nu te doen. Ontbreekt een van deze elementen of klopt de balans niet? Dan werkt het niet. Dit zogenaamde ‘Fogg Behavior Model’ is voor het museum key om het verhaal van Van Gogh onder zoveel mogelijk mensen te verspreiden. En dus niet alleen om het aantal likes, maar om mensen het gevoel te geven dat ze gehoord worden en erbij horen.

Organisch bereik is niet dood

Over verhalen verspreiden kan ook NS meepraten. Samen met communicatiebureau Johnny Wonder lanceerde het spoorwegbedrijf vorig jaar de eerste WhatsApp-thriller van Nederland: Ontspoord. Een daverend succes dat niet alleen de landelijke media haalde, maar waarmee ze bovendien 6,2 miljoen mensen bereikten. Zonder ook maar een cent aan advertentiekosten. Hun belangrijkste boodschap? Organisch bereik is niet dood. Je moet alleen een manier bedenken om content te verspreiden zoals het nog niet eerder verspreid is.

De lovestory van McDonald’s

Slimme manieren vinden om je content te verspreiden dus. Iets waar McDonald’s dagelijks mee bezig is. Want hoe bereik je een doelgroep die pas op het laatste moment – impulsief – besluit naar jouw restaurant te komen? Alleen bereik is dan niet voldoende. Je content moet waarde toevoegen, ervoor zorgen dat je volgers verliefd op je worden.

McDonald’s gebruikt hiervoor verschillende middelen, maar allemaal met als doel het gesprek met hun volgers aan te gaan. Zo vroegen ze McFans in aanloop naar Valentijnsdag originele liefdesquotes te bedenken waarin hun producten de hoofdrol spelen, waarna volgers met liefde content deelden over hun favoriete fastfoodketen. Of neem #GekopdeMac, een van hun andere ‘engage magnets’, waarmee iedere dag talloze fans hun favoriete McDonald’s moment delen. Door de content van volgers vervolgens op hun eigen kanalen te delen, geeft McDonalds zijn fans het gevoel dat ze erbij horen. En juist die fans zijn je beste ambassadeurs.

ZB. Voor fans.

Dat geldt voor iedereen. Voor merken, maar ook voor artiesten, schrijvers en sporters. Ook bij ZB zorgen we voor fans. Ben je benieuwd hoe? En hoe we ervoor kunnen zorgen dat ook jij je omringt met mensen die enthousiast zijn, alles willen weten en erover vertellen aan anderen? Mail of bel ons dan.

Bekijk alle nieuwsberichten