Creatief directeur Robbert werd geraakt door de mooie filmpjes van zingende balkon-Italianen en optredens bij verzorgingshuizen. Nu ergert hij zich vooral aan de eigengemaakte statistiekjes van de over elkaar struikelende deskundologen in Nederland. Toch is hij hoopvol. Juist over zijn eigen vak.

Balkon-Italianen

De eerste coronaweken waren hoopvol. We zouden samen door deze crisis komen. We zouden de ouderen en zwakken beschermen. We zouden solidair zijn met elkaar. Ik herinner me een week dat we én samen stonden te applaudisseren én de vlag uithingen. Daarna volgden de mooiste filmpjes van zingende balkon-Italianen en optredens bij verzorgingshuizen.

Cherry picking

Maar de saamhorigheid was snel verdwenen. De deskundologen grepen de macht op sociale media. De wiskundeleraren, marktonderzoekers en bedrijfseigenaren buitelden over elkaar heen. Meningen werden gebracht als wetenschap en ondersteund met bij elkaar geraapte statistiekjes. En de tweets, met cherry picking waar het ging om feiten en argumenten, volgden elkaar in hoog tempo op. In de commentaren daaronder waren woorden als ‘samen’ en ‘solidariteit’ ver te zoeken.

Trump

Deze week plaatste Twitter voor het eerst fact checks bij tweets van Donald Trump. Wat je er ook van vindt, het is in zichzelf treurig dat het zover is gekomen dat er disclaimers nodig zijn bij de woorden van de president van een democratisch land. Maar nodig is het, getuige het feit dat na zijn eerdere uitlatingen er daadwerkelijk Amerikanen waren die chloroquine innamen. Vorige week publiceerden wetenschappers in het medische tijdschrift The Lancet dat chloroquine geen effect heeft op Covid-19 patiënten en juist een gevaar kan vormen voor de gezondheid. Het was geen mening. De wetenschappers onderzochten 100.000 coronapatiënten in verschillende ziekenhuizen.

Fascinerend

Beroepsmatig vind ik deze ontwikkelingen tegelijkertijd fascinerend en verontrustend. De behoefte aan informatie in tijden van crisis is groot, net als de behoefte van mensen om zich te profileren. Het is daarom goed dat we met elkaar blijven benoemen en duiden wat er gebeurt. En voor mij geldt: onjuiste informatie verspreiden staat niet gelijk aan het hebben van een mening.

Dubbelchecken

In mijn branche van communicatie en media zijn we van huis uit gewend om ontzettend grondig te werk te gaan. Om gewetensvol, zorgvuldig en secuur te zijn. Te checken en te dubbelchecken. Om het daarna nog eens aan meerdere mensen ter controle voor te leggen. Dat hoort bij de professionele uitvoering van ons vak, het zit in ons DNA. We kunnen het ons niet veroorloven fouten te maken of onjuistheden te plaatsen of te publiceren.

Uitgeput

De coronacrisis laat zien dat de behoefte aan goede, betrouwbare informatie én de duiding daarvan noodzakelijker wordt dan ooit tevoren. Bedrijven die daarbij werken vanuit de grondgedachte ‘hoe of waarmee help ik mijn klanten en medewerkers’, winnen terrein. En hun bureaus hebben zelfs in deze crisis meer werk (bleek onder meer uit een onderzoek van de ACC, de brancheorganisatie van Belgische communicatiebureaus).

Meer dan ooit draait het op dit moment om relevantie en authenticiteit. Een mooi voorbeeld vind ik het kersverse kennis- en nieuwsplatform www.decrisismanager.nl. Het werd vorige week, middenin de coronacrisis, gelanceerd. Met informatie en inspiratie voor en door crisismanagers. Met artikelen als ‘Hoe voorkom je dat zorgmedewerkers uitgeput raken? En zelfs een eigen voorbeeld van een dashboard met alle actuele COVID-19 cijfers. In deze tijden hard nodig. De grondgedachte achter het platform is voortdurend; waarmee helpen we crisismanagers?

Heilig

Ik geloof daar heilig in. ‘Stop selling, start helping’, zei de Amerikaanse sales goeroe Zig Ziglar ooit. Inhoudelijk sterke, relevante communicatie en media maken. Niet roeptoeteren, maar je doelgroep écht willen helpen. Bedrijven en bureaus die dat snappen overleven deze crisis met gemak.

Bekijk alle nieuwsberichten