Elke dag ’s morgens om negen uur een nieuw luisterboek voor kinderen. Gratis van Bol.com en precies op het moment dat ouders hun thuiswerkdag beginnen. Bavaria dat van bier gratis ontsmettingsmiddelen voor ziekenhuizen maakt. De negenjarige Jo-Anne die een openlucht mini-concert geeft voor de bewoners van een verzorgingshuis. De coronacrisis haalt (vaak) het beste van mensen en merken naar boven. Een paar voorbeelden:

FedEx

Pakketbezorger FedEx startte een wekelijkse Hang-in-there-nieuwsbrief om de eigen medewerkers een duwtje in de rug te geven. Natuurlijk bevat de nieuwsbrief wat open deuren, maar er staat ook een aardig lijstje in met welke goede dingen je allemaal thuis kunt doen op je eigen vierkante meter(s). Uiteraard inclusief de tip “Make a sign for the delivery guy/girl. They are heroes!” Ook leuk is het overzicht van bedrijven die goede dingen doen en een link naar een 100%-goed-nieuws-podcast (bron: LinkedIn/Jeroen van Koningshoven).

KNVB

Verreweg de beste advertentie de afgelopen week was van Nike (die onder andere verscheen in een variant met onze opdrachtgever KNVB als afzender). De boodschap, vrij vertaald: ‘Als je er ooit van gedroomd hebt om wereldwijd iets belangrijks voor mensen te kunnen doen… dan heb je nu de kans. Blijf binnen.’ Een prachtige typografische advertentie die ik met liefde nog even een keer deel.

Burger King

Persoonlijk was ik ook nogal weg van de advertenties van Albert Heijn en Burger King. Eigenlijk doen ze beide hetzelfde. Maar terwijl bij Albert Heijn door de thuiszitters en hamsteraars de omzetten door het plafond schieten, is Burger King gesloten… Beide bedrijven kwamen met dezelfde boodschap; support your locals. AH roept op om vooral ook de lokale slager en groenteboer niet te vergeten. En Burger King laat zien hoe je met producten uit de supermarkt zelf je eigen Whopper kunt maken. Twee keer sympathiek.

Coco

Ik weet niet hoe het jullie vergaat, maar ik heb eerlijk gezegd redelijk snel natte ogen deze dagen. Dit filmpje van de Amerikaanse Coco droeg daar zeker aan bij. Na haar chemobehandelingen keerde ze terug naar huis. Familie, vrienden en buren mochten vanwege corona echter niet op bezoek komen. Dus stonden ze haar in een lange rij thuis op te wachten… #huilen

Venetië

Was het nou wel waar of niet waar; die dolfijnen in Venetië? En die zwanen dan? Ook niet? Nieuws én nepnieuws over dieren die profiteren van de quarantaine in steden gaat er op sociale media in als zoete koek. Een controversiële tweet van een vrouw uit India over de zwanen die terugkeerden in de kanalen van Venetië werd een miljoen keer geliked. We wíllen het ook zo graag geloven… National Geographic schreef er een heerlijk artikel over.

#briefjesvanbinnen

Bij ZB hebben we een lange traditie als het gaat om werken voor opdrachtgevers in zorg, welzijn en bij de overheid. Zo komen we in contact met de vele duizenden mensen die in deze sectoren werken. Voor ons was het niet meer dan logisch dat we daar iets mee moesten doen.

Om onze dank en waardering voor deze groep – maar ook voor alle andere cruciale beroepen – te uiten, hebben we #briefjesvanbinnen bedacht. Terwijl wij onszelf zoveel mogelijk opsluiten in huis, zijn er in deze tijd namelijk veel mensen die zich kwetsbaarder dan ooit opstellen om Nederland veilig, gezond en leefbaar te houden.

We roepen iedereen op om voor hun een briefje te maken. Een compliment, een hartekreet, een gedicht, een tekening.. alles mag! Voor alle mensen in zorg en welzijn, maar ook voor leraren, politiemensen, transport-, ov- en supermarktmedewerkers, vuilnisophalers, enzovoort. Doe je mee? Scan je briefje of maak er een foto van en mail naar info@zb.nl. Wij bundelen alle #briefjesvanbinnen in een boek en online. Dank!

Bekijk alle nieuwsberichten