Wanneer is iets een tijdschrift? Waar ligt de grens tussen flyer, brochure en blad? Wanneer noem je iets nog een folder en wanneer bereikt een uitgebreide brochure de status ‘tijdschrift’? Libelle is een tijdschrift. Oké. De hah-folder van Deen is een hah-folder. Oké. Maar het hele gebied daartussen is mistig, heeft met omvang en uitstraling te maken. Kun je het lang over hebben dus dat doen we niet. Een keer per week is het bij veel gezinnen patsboem op de deurmat, in plastic omhulsel bijeengehouden ploft er een pakket met zo’n veertig folders en brochures op de deurmat. Soms regelrecht naar de kliko, maar verrassend vaak wordt het hele pakket uitgeplozen. Veertig brochures: zeker 800 aanbiedingen, kortingen, gratis bonnen, koopjes van de dag, unieke combinaties, vier je voordeel.

Tien minuten geleden was het bij mij patsboem, dus daar gaan we. Brochure Intratuin: hangstoel met 20 euro korting. Brochure Karwei: 30% korting, 20% korting, nog eens 30% korting, profiteer van deze bonnen. Vomar Voordeelmarkt: gratis dagje Duinrell en, let op, alle Knorr Wereldgerechten voor halve prijs. Bristol schoenen: 40% Koninklijke korting, Oranje voordeel-flappen. Kruidvat: alles voor 1,50euro per stuk!

Als je advertenties schrijft, ben je gewend een en ander smaakvol en toch opvallend te formuleren. Je wilt origineel zijn, je wilt een aardige woordspeling maken, je wilt maar al te graag laten zien dat je er voor doorgeleerd hebt. Vergeet dat allemaal! Als je voor de brochuremarkt schrijft, is je taaltalent het eerste slachtoffer. Professioneel, heet dat. Niet nog een mannetje passeren als je de bal meteen blind in doel kan schieten, zei de trainer. Niet (O, o, kijk eens wat ben ik technisch) met buitenkant voetje een pass geven als een kort snel tikje genoeg is. Dus, toptekst: Halve prijs! Tekst die altijd scoort: Nu gratis! Tekst die je niet vaak genoeg kunt herhalen: Hoog geprezen laag geprijsd! En anders, vooruit, ter afwisseling: Nu of nooit voordeel. 

Ik graai verder in mijn patsboempakket.

Woon Square: Gratis elektrische fiets. MediaMarkt: Megadeal. Brilservice: Merkzonnebril op sterkte cadeau. Belcompany: inruildeal voor je oude Samsung. Euromaster: Grote beurt 25% korting. Vomar: Let op de weekendwinners. Enzovoort. Enzovoort.

Zei ik 800 aanbiedingen? Ga gerust maar naar 900. Wat is de definitie van een tijdschrift? Een verzameling velletjes papier met een nietje er doorheen. En op die velletjes papier wordt op een onderhoudende manier allerlei interessants gebracht. Maar wat is voor de gemiddelde Hollander het meest interessante woord? Gratis! Met als goede tweede: Korting. Op drie: Bonnen! Het woord Gratis is voor Hollanders uitgevonden. ‘Patsboem’ speelt daar op in, elke week. Geef mij maar zo’n jajaja-sticker.

Robs citaten

‘Eerst denk ik dat hij een thuisgeilende tijdverspiller is, zo vaak mailt-ie’ (Column Amber, Linda)
‘Bij het bloedonderzoek is een stofje gemeten. Normaal ligt de waarde tussen 0 en 150, bij mij was het maar liefst 4.939’ (Patty Brard, Weekend)
‘Ik was vroeger vaak alleen. Ik denk dat ik maar drie keer in mijn leven een vriendje te spelen heb gehad’ (Winston Gerschtanowitz, Mama&Family)
‘De tv staat altijd aan. Zonder geluid. Ik vind het licht mooi, het beweegt mooi’ (Harry Puts, creative director, Fonk)
‘Lou zegt altijd: Boven de gordel ben ik honderd procent trouw’ (Loretta Schrijver over haar man Lou, ónder de gordel hoeft ze niet te weten. Vriendin)
‘Prinses Amalia brak haar been. ‘Breaking News’ is dan misschien niet de gelukkigste term’ (Royalty verslaggever Marc van der Linden, Weekend)
‘Geluk is verdriet dat even uitrust’ (Hugo Camps, Elsevier)

Robs getal: 300.000

Het blad Linda heeft 300.000 meelezende mannen. Niet alleen meelezers, ook gewone abonnees. Er was al Linda’s L’Homo, een keer per jaar, maar ja er zijn ook veel hetero’s. Dus ligt nu de LindaMan in de winkel, met als gasthoofdredacteur acteur Waldemar Torenstra. Na de eenmalige Matthijs, Dinand, Gullit is de bedoeling meer MannenLinda’s uit te gaan geven. Met elke keer een andere manlijke (voor vrouwen leuke) BN-er.

Reageer