Starten als social intranetmagazine: een online magazine met de kracht van social media

 Veel organisaties kijken kritisch naar de functie en het effect van personeelsbladen en externe magazines. Wie merkt dat print niet langer de doelgroepen weet te boeien of te bereiken, moet óf de formule herzien of uitkijken naar nieuwe communicatievormen.

Bij T-Mobile maakte ZB van het print personeelsmagazine een social intranetmagazine. Dat groeide vervolgens uit tot hét social intranet van de organisatie en is inmiddels een social businesstool waarin nieuwsvoorziening, kennis delen en samenwerken hand in hand gaan. De lancering van het sociale, online magazine was een groot succes. ZB-directeur Robbert Zantinge verklaarde dat destijds op intranetmagazine.nl:

Het sociale intranetmagazine van T-Mobile steunt op vier pijlers: de cover, de timeline, de kringen en een serie vaste rubrieken.

t-mobile-t-share

  1. De cover

In onze formule staat de cover centraal. Net als op de cover van een magazine, zie je hier altijd in één opslag wat de belangrijkste onderwerpen zijn die op dat moment spelen. Daarvoor put de redactie, naast eigen nieuwsgaring, ook uit de timeline (in feite het bedrijfsfacebook – zie 2. De timeline) en uit de informatie die mensen delen in de verschillende groepen op het intranet.

De cover is als een spiegel waarop de redactie port, prijst, prikkelt en promoot. Daar tref je de status quo aan van de organisatie. Wat is het nieuws, wat speelt op dit moment? Wat is belangrijk, welke content wordt op dit moment gewaardeerd?

Een redactie met professionals beheert en onderhoudt de cover. Meestal zijn dat medewerkers van de afdeling Communicatie die hulp krijgen van onze (eind)redacteuren.

Op de cover kunnen gebruikers van het intranetmagazine zelf geen artikelen plaatsen. Hun artikel kan wel de cover halen als dat interessant is of door andere deelnemers leuk wordt gevonden. Zo kan een artikel van een medewerker dat op de timeline is gezet, door de redactie naar de cover worden gehaald. Een bericht kan bijvoorbeeld sterker worden gemaakt met tekst en/of beeld en naar de cover worden verplaatst. Een mooi voorbeeld is het 13-seconden filmpje van het afdelingshoofd dat onderuit gaat tijdens het bowlinguitje van zijn afdeling. Als na een week op de timeline mensen dit leuk blijken te vinden, dan kan de redactie dat filmpje op de cover uitlichten om het bij iedereen onder de aandacht te brengen.

 

  1. De timeline


De timeline is het bedrijfsfacebook. Iedereen kan hier berichten plaatsen en foto’s en video’s uploaden. De content kan zowel zakelijk als sociaal van aard zijn. De reden voor gebruikers om hier content te plaatsen is vergelijkbaar met waarom mensen sociale netwerken gebruiken. Ze delen content die zij interessant of belangrijk vinden met collega’s, zoeken naar bevestiging, samenwerking of feedback. En natuurlijk zijn er ook mensen die anderen willen vermaken of aan persoonlijke marketing doen.

Het laatst geplaatste bericht in de timeline staat bovenaan. De eerstvolgende neemt die positie over. Echter, als iemand een bericht ‘liked’ of er commentaar op geeft, verschijnt het betreffende bericht vanzelf weer bovenaan de timeline. Zo blijft een populair bericht voortdurend hoog in de timeline staan.

 

  1. Kringen


Wie meerdere interessante gesprekspartners tegelijk wil vinden, kan een Kring starten. Kringen zijn groepen mensen die zich rond een bepaald onderwerp of gebeurtenis verenigen. Er zijn besloten kringen, waar je alleen kunt aanschuiven na goedkeuring en waarvan je de gespreksonderwerpen niet kunt zien als je geen lid bent. En er zijn publieke kringen, waar je zonder toestemming lid van kunt worden en waarvan de inhoud zichtbaar is voor iedereen. Een goed sociaal intranet heeft een mix van kringen die de organisatie weerspiegelen. Denk aan afdelingsgerelateerde kringen als ‘Sales’ en ‘Inkoop’, maar ook aan sociale kringen als ‘EK-poule’ en ‘Personeelsfeest Antwerpen.’

 

  1. Vaste rubrieken

De redactie maakt – net als dat voor het bedrijfsblad het geval was – een aantal terugkerende rubrieken. De ervaring leert dat de dynamiek daardoor enorm toeneemt – ook over de inhoud van deze rubrieken kan immers gediscussieerd en actief meegedaan worden. Belangrijke rubrieken, denk aan het interview met de CEO, worden soms ook op de cover aangekondigd.

 

Presentatie TNT 9 

Maar…

Het invoeren van de vier pijlers is natuurlijk geen garantie voor succes. Een modern sociaal intranet is veel meer dan alle overzichtelijke bedrijfsinformatie op een rij. Het is een broedplaats van informatie- en kennisuitwisseling, inspirerende artikelen en video’s, nieuws en actualiteiten en dé plek waar mensen de inhoudelijke discussie met elkaar willen aangaan.

In de ideale wereld komen wij daar als mediabureau niet aan te pas. De praktijk leert echter dat elk (sociaal) intranet – zeker in eerste instantie – nog niet zelfvoorzienend is. Dan is er communicatiekennis en intranetervaring nodig, zodat het intranet verandert in een dynamisch platform waar mensen graag komen.

Presentatie TNT 10

Presentatie TNT 12Mobiel

Het grote verschil met vroeger is dat in het interactieve bedrijfsblad 2.0 de medewerkers zelf écht meedoen. Vroeger kwam je in het personeelsblad als de redactie dat vroeg, nu creëren medewerkers zelf content en halen zij met hun nieuwsberichten of discussies de cover. Als ik wil, kan ik meedoen. Dan kan ik zelf een bericht aanmaken, kan ik reageren op wat mijn collega heeft geschreven of mijn leidinggevende direct een bericht sturen. Dat alleen al heeft een enorme invloed op de cultuur binnen het bedrijf. Tel daarbij op dat je het bedrijfsblad 2.0 online én mobiel kunt bekijken en verrijken en je hebt de gouden sleutel voor je organisatie in handen…

Share:Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Pin on PinterestShare on TumblrEmail this to someonePrint this page

Reageer