Online adviseur Stefan Meeuws gaf meerdere presentaties over het intranet van T-Mobile en gaf in een interview met bedrijfsjournalistiek.nl zijn vijf gouden tips:

Presentatie TNT 12

  1. Doe je huiswerk

‘My T-Share is een social platform, inclusief een soort intern Facebook waarop medewerkers zelf berichten, foto’s en video’s kunnen uploaden en artikelen delen. Winkwaves bouwde het voor ons. Het is een combinatie van nieuws, kennis delen en samenwerken. In theorie kan deze opzet overal werken. Maar natuurlijk is niet elke organisatie gericht op het delen van informatie.’

‘Het begint dus met een grondige voorbereiding: wat past bij de organisatie, hoe wil de doelgroep worden aangesproken? Bij T-Share werkten we bijvoorbeeld met een ambassadeursgroep die al actief was op Yammer en Twitter. Zij werden de voorlopers in de organisatie.’

 

  1. Sluit aan bij de doelgroep

‘T-Mobile is een jonge organisatie, het was dus logisch dat we voor de interne communicatie iets digitaals zouden doen. Het merendeel van de medewerkers zat al op Facebook, Twitter en andere social media. Een doelgroep die we bij T-Mobile nog beter willen bereiken, is het personeel in de T-Mobile Shops. Zij werken minder op een computer en moeten het platform kunnen bekijken op hun telefoon.’ Daarbij gaat de redactie altijd op zoek naar de menselijke factor. ‘De collega’s achter een project komen altijd aan het woord. Niet voor niets is het motto van T-Mobile: Life is for sharing. Dat verklaart waarom lastige strategische artikelen toch bij de meest gelezen onderdelen staan: we maken het concreet en menselijk.’

 

  1. Zorg voor een ‘zachte’ overgang

‘De overstap van print naar digitaal verliep bij My T-Share in stappen. Eerst maakten we MAG., een online magazine, dat in feite een digitale doorvertaling was van het personeelsblad. Het gebruik van oude rubrieken uit het personeelsblad zorgde voor herkenning. Dat maakte de overgang minder bruusk. Na een jaar waren de 1550 medewerkers hieraan gewend en bleek ook dat de behoefte aan meer korte, actuele berichten toenam.’

 

  1. De 5 P’s

‘Uitgangspunt is dat het platform tot leven komt en dat de homepage iedere dag iets nieuws bevat. Daarom werken er naast de intranetmanager bij T-Mobile twee ZB-experts iedere dag op het platform. De taak van social intranetredacteur gaat verder dan alleen Produceren en Publiceren van onderwerpen. We Pushen (delen) deze content ook, Porren medewerkers die zich niet vanzelf mengen in een discussie over hun project en Promoten zaken die het goed doet op de interne social feed. Dat noemen we bij ZB de 5 P’s. Dat tweeënnegentig procent van de medewerkers het platform actief gebruikt is zeker niet vanzelf gekomen. ‘

 

  1. Wees realistisch

‘Stel je doelen niet te ambitieus. Verwacht niet dat tachtig procent van de medewerkers het eerste jaar berichten deelt, dat is voor veel organisaties een stap te ver. Maar je kunt bijvoorbeeld wel als doel stellen dat 90 procent van de organisatie op de hoogte is van wat er speelt dankzij je intranet. Het is ook helemaal geen schande om je platform als pilot op te zetten, digitaal is immers lang niet zo definitief als print. Het voordeel is dat je platform kan meebewegen met de gebruikers en mogelijkheden kan toevoegen als daar behoefte aan is.’

Share:Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Pin on PinterestShare on TumblrEmail this to someonePrint this page

Reageer