loeki-os-mrHet begon met Linda de Mol. Het tijdschrift Linda is onverminderd een succes. Laten we zeggen: het werkte inspirerend. Heleen van Royen dacht: ik wil de Heleen. Sonja Bakker: de Sonja. Vervolgens de Catherine (Keyl), nóg een keer de Catherine, de Felderhof (Rik), de Maarten (van Rossem), de Helwegen (Marijke), de Matthijs (van Nieuwkerk), de Gullit en de Youp (persiflage). En nog een handvol meer. De meeste bladen waren bewust eenmalig of zijn, waardoor dan ook, verdwenen. De ‘Nick en Simon’ flopte maar de Wendy is er nog steeds. Langzaam maar zeker raakten de geschikte Bekende Nederlanders op en kwamen de heren Jezus, Sint en Olie B Bommel aan de beurt. Met welke ‘Bekende’ zou je zoiets nu nog kunnen doen? Met Gordon had gekund, in zijn beste dagen. Met Hazes kan het nog steeds, het tijdschrift Hazes zou uitverkocht raken. Wie weet: René van der Gijp. Gijp eenmalig als tijdschrift, hou het éen keer omhoog in Voetbal Inside, lachen gieren brullen en het is weg. Wie weet: de Toppers, Frans Bauer, Yolanthe, Jack van Gelder.

De BN’ers vlogen over tafel en toen viel opeens de naam van tv-persoonlijkheid Loeki. Loeki de Leeuw. Meer dan 32 jaar op televisie, 300 filmpjes per jaar, ooit 50 á 60 keer per dag te zien, bij elkaar 7000 filmpjes gemaakt. ‘Leeuw met Ster-allures’. Tussen de reclameboodschappen zag je jarenlang een Loeki-filmpje van vier seconden. Altijd positief, altijd grappig (bedoeld), nooit grof. Wat een commotie toen er een keer een glas bier te zien was! Loeki: een sterk merk, voor 40-plussers. Er ging een gerucht, hier en daar nog op internet te vinden, dat maker Joop Geesink geïnspireerd was door plaatsgenoot en topvoetballer Loek Biesbrouck. Maar dat is doodgecheckt. Niet waar, dus. Loeki komt van het Engelse ‘Look’. ‘Kijk’, televisiekijken.

In het personality-tijdschrift Loeki komen veel andere tv-helden aan aan het woord. Albert Heijns Harry Piekema, de supermarktmanager meneer Van Dalen die ooit de Gouden Loeki won, de publieksprijs van de STER-reclamemakers: ‘Mensen vragen nog steeds waar mijn Albert Heijn staat’. Of die andere supermarkt-reclameman: Acteur Frank Lammers (Jumbo). ‘Jumbo koos mij juist omdat ik geen sixpack heb’. En: ‘Loeki de Leeuw was natuurlijk hartstikke leuk! Hij friste de boel een beetje op. Jammer dat dat vanwege de dure zendtijd niet meer mogelijk is’. Daarnaast veel informatie over het máken van de Loeki-filmpjes. Soms een week werken voor vier seconden televisie. Good-old(ondertussen zéer old)reclameman Hans Ferrée, ‘Sales-promotor van de Eeuw’, zegt: ‘Als je risico’s vermijdt lijkt alles op elkaar en trek je geen aandacht’. Daarom was de introduktie van het leeuwtje Loeki, in 1972, een succes. Daarom is de tijdschriftkeuze voor BN’er Loeki de Leeuw in 2016 een applaus waard. O ja, nog even de cover. Zet er een vergrootglas op en je wordt gek: het good-old (ondertussen zéer old) Droste-effect ook hier, in 2016. Leeuw Loeki heeft de cover van zijn blad Loeki in zijn hand , op die cover heeft leeuw Loeki de cover van het blad Loeki in zijn hand, op die cover heeft, op die cover heeft, op die cover heeft..

Citaten

‘Wat erg, die blouse in die rok! Een misser van de bovenste plank. Een van de meest verschrikkelijke dingen die ik het afgelopen jaar heb gezien’ (Topcouturier Paul Schulten over Jasmine Sendar, Story)
‘Het is dat ik om 23.00u zeg: Hé John, ik ga naast mijn meisje liggen, ik ben doodmoe. Hij is dan nog helemaal fit. Die man is 60, ik 48’ (Erland Galjaard over John de Mol)
‘Ik ben het nu op afspraak’ (Schrijfster Stella Bergsma op de vraag ‘Bent u monogaam?’ HPDe Tijd)
‘Adelheid Roosen won de Loden Leeuw, de prijs voor de meest irritante BN’er in een reclame. Die Yarden-reclame. Dat snapte ik wel, die spot is niet te pruimen’ (Frank ‘Jumbo’ Lammers, glossy Loeki)
‘As hy in dei net traind hat, is hy hyperaktyf’ (Moeder Liesje Knegt over zoon Sjinkie, shorttrackkampioen, VPRO-gids)
‘Toen brak ik. Het verdriet om mijn moeder had ik zo diep weggestopt. Ik was zwanger toen ze overleed. Ik was bezig met mijn zoon die drie weken later werd geboren’ (Irene Moors, Libelle)

Share:Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Pin on PinterestShare on TumblrEmail this to someonePrint this page

Reageer