Vier awards wonnen we met Leren van, het crossmediale contentplatform van PFZW voor bestuurders van de grootste zorg- en welzijnsinstellingen in Nederland. Een bewezen succesvol concept. Toch besloten we het design van het magazine flink onder handen te nemen, om nog beter aan te sluiten op de informatiebehoefte van de drukbezette zorgbestuurder. Met de nodige lef is dat gelukt. Immers, wij (én onze opdrachtgever) durven …

… een stevige identiteit te creëren

Het magazine Leren van wordt visueel thematisch ingestoken met een look and feel die is gekoppeld aan de gasthoofdredacteur. In de huidige editie staat boswachter Arjan Postma centraal. Hij leert ons meer over het aanpassingsvermogen van dieren en hoe bestuurders kunnen omgaan met veranderingen in hun omgeving. Wat zij dus eigenlijk kunnen leren van dieren, kort samengevat. Je krijgt direct een ‘biologieboekgevoel’ als je het magazine openslaat. Een mooi voorbeeld van de invloed die de gasthoofdredacteur en het thema hebben op het design. Als vormgeving zo afhankelijk is van de gasthoofdredacteur, dwingt dat je ook om beter over de inhoud na te denken. En elke keer opnieuw. Geen invuloefening dus, waarmee PFZW en wij onszelf elke keer bijna verplichten het wiel opnieuw uit te vinden.

… uit te breiden

Door acht extra pagina’s toe te voegen, creëren we meer ruimte voor typografie, beeld en design. En tegelijkertijd is er meer ruimte voor functioneel wit. Ineens is er ruimte om een artikel te beginnen met een beeldspread of openingspagina, waardoor het magazine minder compact voelt. Dit zorgt voor meer contrast en dynamiek door het hele magazine. Binnen de artikelen is meer ruimte voor gelaagdheid en instapmomenten waardoor ze aangevuld kunnen worden met leuke feitjes, opvallende cijfers en aansprekende quotes. Dit alles zorgt ervoor dat de content beter beklijft.

… het juiste papier te kiezen

Dik of dun, glad of ruw, mat of glanzend… Papier is heel belangrijk voor de uitstraling van je magazine. Het geeft karakter aan je blad. Voor Leren van kozen we mat papier met een opdikkende kwaliteit om volume te creëren. Dit geeft het geheel een minder sponsored magazine-uitstraling wat de kans groter maakt dat je relatiemagazine ook daadwerkelijk gelezen wordt.

… consequent te zijn

Door typografie en vormelementen consequent toe te passen – we hebben bijvoorbeeld een schrijfletter toegevoegd – bestaat er op geen enkele pagina twijfel over welk magazine je aan het lezen bent. Zo creëren we eenheid en herkenbaarheid.

… te zorgen voor diversiteit

Consequent zijn betekent niet dat je altijd hetzelfde moet doen. Met een goede basis is er genoeg ruimte voor diversiteit waarmee je de lezer verrast. Bijvoorbeeld door te werken met extremere verschillen tussen groot en klein beeld. Maar ook door een rubriek, die in de regel herkenbaar moet zijn, eens totaal anders te fotograferen. Of door nu een ‘biologieboek’ te maken en de volgende keer iets heel anders. Je zintuigen moeten tenslotte ook worden geprikkeld als je iets op wilt steken of van iemand wilt leren.

Maar durven is natuurlijk iets anders dan doen. Om te doen heb je twee dingen nodig: een opdrachtgever met lef en een creatieve art director die met je meedenkt en je inspireert. Samen met hen zitten we inmiddels alweer middenin de productie van een nieuwe editie, deze keer met oud-top-hockeyer Teun de Nooijer over het thema ‘Blijven presteren’.

Share:Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Pin on PinterestShare on TumblrEmail this to someonePrint this page

Reageer