Hoe bereik je als pensioenfonds de topbestuurders van onder meer ziekenhuizen en welzijnsinstellingen? Het antwoord: niet met pensioen. ZB ontwikkelde met Pensioenfonds Zorg en Welzijn (PFZW) het meerdere keren bekroonde communicatieplatform ‘Leren van’. De spiegelstrategie blijkt bijzonder effectief voor “onbereikbare” geachte CEO’s en CFO’s.

‘Leren van’ is een echte showcase voor ZB als het om contentmarketing gaat. Het platform won vele prijzen in zowel binnen- als buitenland. In de prijzenkast van ZB staan onder meer een Gouden Grand Prix Content Marketing, een Prix de Coeur van de Belgische marketing associatie BDMA, twee PBM Pensioen Communicatie Awards en een Grand Prix Content Marketing voor Beste Analytics.

Het platform ‘Leren van’ werd in 2013 door PFZW gelanceerd. Drie keer per jaar krijgt een topexpert de ruimte om als gasthoofdredacteur en gastspreker zijn of haar kennis en kunde te delen met de sector zorg en welzijn. Online zijn de bestuurders niet te bereiken. Met een stevig, inhoudelijk magazine en gastcollege wel. Het is de ultieme vorm van contentmarketing: niet pensioen is de rode draad, maar bijvoorbeeld gastvrijheid (met Librije-eigenaar Therese Boer) of ethiek (met advocatenbroers Anker & Anker).

Leren Van Covers

 

Leren Van ZoomCEO’s geven een 7,5 tot 8,0

Onderzoeksresultaten (kwalitatief en kwantitatief) laten zien dat de effectiviteit van het platform nog altijd stijgt. Overall waarderen de kritische en lastig bereikbare CEO’s en CFO’s het platform met scores tussen 7,5 en een 8,0. Ook crossmediaal zijn er positieve effecten: lezers van het magazine blijken het gastcollege beter te waarderen. En elk gastcollege zorgt ervoor dat telkens andere bestuurders naar het event komen; er is duidelijk sprake van olievlekwerking, het platform ‘Leren van’ blijft groeien.

Dat is belangrijk, omdat we weten dat het platform direct bijdraagt aan de strategische doelstellingen van het pensioenfonds: een hogere klantloyaliteit, een steviger draagvlak voor het collectieve pensioensysteem en een hogere NPS-score (het aanbevelen van PFZW).

 

Geen tijd

Voor ZB is contentmarketing de kunst om je doelgroep te bereiken met voor hen relevante content… ‘Leren van’ is daarvan een ultiem voorbeeld. Namelijk: een pensioenfonds dat het lef heeft niet over pensioen te communiceren, maar andere, relevante content aanbiedt. Zo ontstaat er toch contact met een doelgroep van topbestuurders, die aangaf niet open te staan c.q. geen tijd te hebben voor communicatie. PFZW durft te kiezen voor een contentmarketing-aanpak die écht uitgaat van de (content)behoefte van hun doelgroep.

PFZW Leren Van

‘Leren van’ werd afgelopen jaren meerdere keren bekroond. Onder andere met een Gouden Grand Prix en de PBM Pensioen Award, de prijs voor beste corporate communicatie in de pensioensector.

 

 

 

 

Share:Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Pin on PinterestShare on TumblrEmail this to someonePrint this page

Reageer