Het internet raakt verder en verder gepersonaliseerd. Websites, apps, advertenties en zoekmachines zijn steeds beter afgestemd op je eigen voorkeuren. Ook in contentmarketing krijgt personalisatie een grotere rol, bijvoorbeeld door specifieke content aan geselecteerde doelgroepen te tonen. Dat principe passen we al massaal toe op Facebook en Instagram, maar dat kan ook op je eigen website.

Personalisatie is in ontzettend veel internetdiensten steeds prominenter aanwezig. Jouw Facebook Nieuwsoverzicht past zich aan je klik- en kijkgedrag aan, maar ook muziekdiensten als Apple Music en Spotify zijn aangepast aan jouw smaak. Spotify heeft Discover Weekly en Daily Mixes: afspeellijsten met muziek die passen bij wat jij luistert. De man achter Discover Weekly, Matthew Ogle, werkt sinds kort bij Instagram, dus reken er maar op dat ook Instagram verder doorgaat met personalisatie. Verwacht de resultaten daarvan binnenkort in je ‘Explore’-tab en je persoonlijke feed.

Blendle biedt personalisatie aan door artikelen te selecteren op basis van je interesses.

Meer personalisatie anno 2017? Blendle raadt sinds begin dit jaar artikelen aan met Blendle Premium, in de hoop dat je meer artikelen consumeert of in ieder geval in de verleiding komt een vast bedrag per maand uit te geven aan de online knipseldienst. De Amerikaanse nationale omroep NPR heeft een podcast-app die fragmenten en uitzendingen serveert op basis van je voorkeuren. Personalisatie zie je steeeds meer.

Auto-aanvullen

Nee, de tijd dat personaliseren het uitkiezen was van een mooi thema en handige widgets voor, bijvoorbeeld, je iGoogle-startpagina , ligt inmiddels ver achter ons. En je kunt nog wel persoonlijke links aan je Startpagina toevoegen maar als je dat doet behoor je wel tot een minderheid van Nederland die Startpagina nog gebruikt.

We kijken er inmiddels niet meer van op dat we achtervolgd worden door advertenties voor schoenen, tv’s of laptops nadat we die even hebben bekeken bij een grote online shop. En dat Booking.com de prijzen continu aanpast en Google met auto-aanvullen ons laat zien wat we willen vinden voordat we er naar zoeken, daar wennen we ook aan. Maar kijk naar echte contentwebsites, online magazines en andere platformen en personalisatie is – behalve in de advertenties van de grote webshops – nauwelijks te vinden. En dat terwijl zoveel websites content voor verschillende doelgroepen en doeleinden bieden.

Wil je dat je bezoekers loyaal zijn en terugkeren naar je website? De oplossing is simpel: zorg dat je bezoekers vinden wat ze zoeken. Bevestig ze in de keuze voor je website. Lees je NSMBL.nl voor de Love & Life of voor de Food-artikelen? Klik jij op de homepage van je favoriete krant altijd meteen door naar het digitale sportkatern? Hoe fijn is het als de content die bij je past zo snel mogelijk aan je wordt geserveerd? Het kan zoveel effectiever.

Natuurlijk, het nadeel kan zijn dat er een filter bubble ontstaat, dat je alleen nog wordt bevestigd in je zoekgedrag en nooit meer nieuwe dingen tegenkomt. Maar de voordelen zijn groter: je kunt content voor verschillende doelgroepen optimaliseren en daardoor deze nog effectiever inzetten. Jij bepaalt welke content voor welke doelgroep is en je website toont de content zodra iemand in een doelgroep wordt ingedeeld.

Het moet slimmer

Het is de hoogste tijd dat contentwebsites slimmer worden. Google, Facebook, Twitter: ze maken allemaal gebruik van algoritmes waardoor ze er voor jou anders uitzien dan voor je buurman. En dus gebruiken we deze platformen voor advertentiecampagnes gericht op gebruikers met bepaalde interesses, leeftijd of locatie. Maar op het moment dat mensen doorklikken naar je website, komen deze bezoekers uiteindelijk in een statische informatiebak terecht. Terwijl de mogelijkheden er wel degelijk zijn om ook die website voor de gebruikers te optimaliseren. Een slimme contentwebsite leert welke doelgroepen geïnteresseerd zijn in een bepaald artikel, video of andere contentvorm en kan al gauw verdere aanbevelingen doen om de bezoeker verder te laten lezen.

Van routekaart naar TomTom: slimme contentwebsites helpen proactief door het tonen van relevante content.

Jouw website wordt dan geen grote statische informatiebak, maar een slim contentplatform. Zie het als de overstap van een wegenkaart van Nederland naar de TomTom. De website laat de relevante informatie zien. Waar je ook begint, de site stuurt je in de richting van de content waar je naar op zoek bent. De andere content verdwijnt niet van de site, maar de relevante content valt wel meer op. Door een deel van de bezoekers een algemene versie van de site voor te blijven spiegelen, merk je vanzelf of deze aanpakt werkt.

Effectief

In de meeste gevallen is de hoeveelheid gegevens die nodig is om te personaliseren beperkt. Voor je inspiratieplatform hoef je waarschijnlijk geen compleet profiel te bouwen van iedere bezoeker. Maar als je weet of iemand voor de sportpagina’s of de lifestyleartikelen komt, kun je je bezoekers beter bedienen. Door je content in te delen op persona’s, bedien je je doelgroep beter. Het levert bovendien waardevolle informatie op: welke content relevant is voor de doelgroepen, welke content echt populair is en waarmee je je doelgroep nog kunt bedienen. Je leert je doelgroep beter kennen. Op basis daarvan kun je nog gerichter content gaan produceren. Het resultaat: effectieve contentmarketing op je eigen site. En daar gaan we de komende tijd hopelijk steeds meer voorbeelden van zien.

 

ZB werkt aan diverse contentplatformen. Een mooi voorbeeld is verder-online, een landelijk platform over scheiden en mediation. We gebruikten daarvoor de personalisatie technieken van YOU. Kijk voor meer informatie op youwebsite.nl

Share:Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Pin on PinterestShare on TumblrEmail this to someonePrint this page

Reageer