Nijntje ZB Dick Bruna Annelies Bolluijten ja hoor op een mooie dag
kwam er een klein konijntje
zij trokken haar een jurkje aan
en noemden haar toen nijntje
(uit: Nijntje)

Met het heengaan van Dick Bruna zijn we de koning van eenvoud verloren. Hij bracht ons Nijntje en andere kinderhelden als Boris, Betje Big en Snuffie. Annelies Bolluijt, eindredacteur bij contentmarketingbureau ZB, groeide met ze op en las op haar beurt haar kinderen voor uit de bekende vierkante boekjes. Ze haalde haar ‘Nijntjes’ van zolder en destilleerde vijf Dick-Bruna-lessen voor contentmarketing:

1 – Eenvoud

toen ging nijn maar naar huis toe
zij wist het echt niet meer
o,o, wat moest zij huilen
zij hield zoveel van beer
(uit: Nijntje huilt)

Toen Dick Bruna in 2016 de Max Velthuijs-prijs ontving, noemde de jury hem ‘De meester van de klare lijn’. Bruna wist ‘met een minimaal kleurenpalet een maximum aan effect te creëren’, aldus de jury. Maar wat eenvoudig leek, was dat niet voor Dick Bruna. Hij tekende Nijntje nooit snel of simpel en beweerde ooit dat hij er zelfs niet vlotter in was geworden na al die jaren. Eenvoud, de kunst van het weglaten. Twee stipjes en een liggend kruisje als mond. In Nijntje huilt met één of twee traantjes. Eenvoud dus. Maar allesbehalve simpel. Alles afpellen en komen tot de kern. En daarmee een icoon creëren. Jaloersmakend.

2 – Consistentie

zij zocht een heel mooi jurkje uit
het mooiste uit de kast
en weet je waarom nijn dat deed
omdat ze jarig was
(Uit: het feest van Nijntje)

Volgens Joe Pulizzi zijn merken die consistent content maken succesvoller dan degene die dit doen wanneer het hen uitkomt. Vroeger hadden we het over de kracht van herhaling, nu over de kracht van variatie. Maar Nijntje is een icoon geworden doordat ze altijd hetzelfde bleef. Nijntje ging naar school, ging kamperen, vierde feest. Ze beleefde misschien andere dingen, maar Dick Bruna bleef trouw aan haar uiterlijk. Vierde ze haar verjaardag in een bloemetjesjurk, dan was dat de grootste metamorfose. In één oogopslag duidelijk: anders maar hetzelfde.

3 – Doeltreffendheid

en later als ik groter ben
-dus over een paar jaar-
dan weet ik nu wel wat ik word
dan word ik kunstenaar
(uit: Nijntje in het museum)

‘Ik bekeek Matisse en bedacht Nijntje’ moet Dick Bruna ooit hebben gezegd. Treffend eenvoudig, maar met een enorm oog voor detail: dat deelde Dick Bruna met zijn grote voorbeeld. Het lijkt simpel, maar over elk detail is nagedacht. Van de kleuren, tot het formaat van de boekjes; de typografie en het feit dat alle woorden in onderkast werden afgedrukt. Het gebruik van (voornamelijk) primaire kleuren, de met de hand getekende lijnen met een ‘bibber’ erin. Bruna heeft goed gekeken naar kunstenaars als Matisse en het minimalisme van Piet Mondriaan. Schrappen en weglaten is de kunst van doeltreffend zijn. Eigenlijk zou alles in één oogopslag zo duidelijk moeten zijn als in de wereld van Nijntje. Hoe doeltreffend Bruna was? Hij maakte 124 prentenboeken, verkocht er wereldwijd 85 miljoen in meer dan vijftig talen. Vanaf 1996 heet Nijntje, behalve bij ons, overal in de wereld Miffy. Dick Bruna werd miljonair met zijn creatie (geboren in 1955) en bereikte vooral een sterrenstatus in Japan. Daar is de Nederlandse Nijntje Pluis mateloos populair.

4 – Perfectionisme en zorgvuldigheid

nu gaan we tekenen, zei juf
en dat vond nijntje fijn
zij tekende een blauwe zon
een boom en nog een lijn
(uit: Nijntje op school)

Dick Bruna deed soms weken over een tekening, en was nooit direct tevreden.
In de adhd-achtige wereld die contentmarketing heet, vergeten we wel eens een stapje terug te doen. Waarom doen we dit ook alweer? En voor wie? We laten onszelf opjutten door een ongeduldige klant of de deadline van een project. Een contentstategie bedenken vergt zorgvuldigheid, oefening, geduld en discipline. Soms moet je iets durven weggooien en opnieuw beginnen.

5 – Bescheidenheid

nu was ik haast verdronken
was ’t eerste wat daan zei
o, had ik maar geluisterd
wat was dát stom van mij
(Uit: De redding)

Tot op hoge leeftijd werkte Dick Bruna zeven dagen per week in zijn atelier in Utrecht, waar hij dagelijks naartoe fietste. Hij was de enige Nederlander met een notering in de Quote 500 die in een rijtjeshuis bleef wonen. Zelf zei hij: ‘Ik heb een klein talent en moet heel hard werken om daar iets mee te doen’.
Of we zijn talent ‘klein’ moeten noemen, betwijfel ik. Hoe dan ook, velen dachten hem te kunnen evenaren. De makers van Hello Kitty (het Japanse bedrijf Sanrio) bedachten bijvoorbeeld in 2011 het konijntje Cathy. Ze was bijna identiek aan Nijntje en daarom spande Dick Bruna een rechtszaak aan. Hij won de zaak glansrijk, maar Sanrio ging in hoger beroep. Tijdens het beroep werd Japan getroffen door een tsunami. Dick Bruna en Sanrio gooiden het samen op een akkoordje en doneerden een substiantieel bedrag aan de slachtoffers van de tsunami. Want je gelijk halen is belangrijk. Maar er zijn altijd belangrijkere zaken. Je ego even opzij zetten. Daar kan iedereen wat van leren. Binnen én buiten ons vak.

Share:Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Pin on PinterestShare on TumblrEmail this to someonePrint this page

One Response to “Wat contentmarketeers kunnen leren van Dick Bruna”

  1. jantine van de glind van baaren

    mooi, kort en bondig en doeltreffend.

    Beantwoorden

Reageer