Hoe bereik je medewerkers met het thema klantvriendelijkheid die soms maar een paar uur per week voor je werken? Dirk van den Broek deed het. Samen met de afdelingen HR, Marketing en Commercie bedacht ZB het platform ‘Ik ben Dirk’. Het concept ontving in Nederland onder meer een gouden Grand Prix Content Marketing en in België een gouden BDMA Contentmarketing Award.

‘Ik ben Dirk’ is een driejarig contentmarketingprogramma met Gaming + Training + Social media als rode draad. Het programma moet ertoe leiden dat in 2018 alle medewerkers weten hoe ze klantvriendelijkheid in hun werk moeten vertalen (kennis) en dat zij daar positief tegenover staan (houding). Centrale rol speelt een (interne) Facebookgroep. De jury Grand Prix Content Marketing: ‘Ik ben Dirk is een sterk en authentiek concept dat heel goed is uitgewerkt. Een knappe prestatie omdat alle 12.000 (verschillende en vaak parttime werkende) medewerkers worden bereikt.

Dirk-van-den-Broek---MacBook-Facebook-1

Dirk-van-den-Broek---iPhone-Facebook-1Actieve community

Facebook blijkt een schot in de roos. De exclusief voor medewerkers toegankelijke Facebookgroep ‘Ik ben Dirk’ groeide in korte tijd uit tot een zeer levendige community. Het merendeel van de content is inmiddels user generated. Collega’s van verschillende filialen komen op een laagdrempelige manier met elkaar in contact en delen ervaringen, tips, complimenten en (klant)cases.

Collega’s durven ook vragen aan elkaar te stellen, ideeën te crowdsourcen en ‘trots-op-mijn-werk-bij-Dirk’ content delen. Bleef dat voorheen beperkt tot de eigen vestiging, dankzij Facebook zijn collega’s op de 106 vestigingen in heel Nederland met elkaar in gesprek. Na drie maanden was 20% van de medewerkers actief op het platform en de betrokkenheid is enorm.

 

Gaming: winkelwedstrijden

Een van de drie pijlers onder het klantvriendelijkheidsprogramma is gaming. Via Facebook krijgen de winkels opdrachten op het gebied van klantvriendelijkheid. Denk aan: ‘Bouw met elkaar een speciale actie-display’ en ‘Vul zo snel mogelijk de Dirk-tas met bepaalde producten’. De opdrachten worden per winkel uitgevoerd en de resultaten worden op Facebook gedeeld. Winkels die deelnemen verdienen punten in de strijd om meest klantvriendelijke Dirk supermarkt van Nederland. Inmiddels doet 67% van de winkels in Nederland mee aan de winkelwedstrijden.

Dirk van den Broek - Poster 2Platform voor communicatie en inspiratie

‘Ik ben Dirk’ draait inmiddels vijf maanden en medewerkers hebben nu echt een interactief platform voor communicatie en inspiratie (wat er voorheen niet was). Mooie voorbeelden te over. Medewerkers die massaal stemmen voor de D-factor (verkiezing voor meest klantvriendelijke Dirk-medewerker). Collega’s die elkaar adviseren hoe ze sneller restanten kunnen verkopen of vragen wat de slimste manier is om lijmresten van vitrines te verwijderen. En als een community vanaf vakantieadressen selfies ontvangt van medewerkers met Dirk-tas, kun je best spreken van een succes.

Belangrijker is dat klantvriendelijkheid een vanzelfsprekend onderdeel van de dagelijkse werkzaamheden aan het worden is. De betrokkenheid bij het merk Dirk, elkaar én de klant  is in elk geval groot… Dirk heeft goud in handen!

Share:Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Pin on PinterestShare on TumblrEmail this to someonePrint this page

Reageer