Een foto zegt meer dan duizend woorden, toch wordt bij het maken van een magazine in eerste instantie aan de tekst gedacht. Zonde! Want een artikel met aantrekkelijke fotografie valt meer op en wordt dus beter gelezen. Maar hoe kom je tot een goede afbeelding? Er zijn meerdere methodes. In dit blog ga ik uitleggen wat stopkracht inhoudt en hoe mindmappen werkt, naar aanleiding van de workshop ‘De Kracht van Beeld’ van Wim Honders.

Een beeld hoort het artikel te versterken en aantrekkelijker te maken. Verwarring zaaien met een foto dat niet op het onderwerp van de tekst slaat of de plank volledig misslaan met een cliché is iets waar je ver bij vandaan wil blijven. Met mindmapping en een beeld beoordelen op stopkracht wordt de keuze een stuk makkelijker gemaakt.

Objectief beoordelen

Cover foto Volkskrant MagazineEen beeld beoordelen lijkt subjectief: je vindt het mooi of niet. Maar het gaat verder dan dat. Een beeld is namelijk sterk of zwak. En een sterk beeld heeft stopkracht. Dit betekent dat een illustratie of foto in kwestie positief opvalt, letterlijk: het heeft de kracht om de lezer te laten stoppen met bladeren. Maar wanneer voldoet hij hieraan? Om de stopkracht van een afbeelding te definiëren zet je vijf criteria onder elkaar. Is het beeld:

  • rustig of onrustig,
  • helder of diffuus,
  • simpel of complex,
  • verrassend of cliché
  • ordelijk of chaotisch.

Aan de hand van deze begrippen geef je de foto cijfers. Daarbij staat het eerste woord van elk criteria gelijk aan nul en het tweede woord gelijk aan een tien. Hoe lager het cijfer, hoe meer stopkracht je beeld heeft. En hoe meer stopkracht, hoe sterker je beeld is. Hoe verrassender je beeld, hoe simpeler en rustiger, hoe sterker het is. Maakt dit het beoordelen van het beeld objectiever? Jazeker! Want het is nu eenmaal rustig of onrustig. Nog niet overtuigd? Probeer het eens uit met collega’s. Ga afzonderlijk of in tweetallen deze exercitie doen voor een paar beelden. De eindcijfers zullen allemaal bij elkaar in de buurt liggen.

Abstracte beelden

Associëren kun je leren

Beeld zoeken bij abstracte onderwerpen is het meest lastig. Je wil geen clichés. Een huisje van bankbiljetten als visualisatie van het woord ‘hypotheek’? No way! Met mindmappen word je creatiever. Start met mindmappen op een leeg vel en zet het abstracte onderwerp waar je beeld bij zoekt centraal. Zorg dat je het onderwerp van het artikel tot één woord hebt teruggebracht. Vanuit daar ga je associëren en synoniemen opschrijven. Makkelijke steekwoorden die je ook kan tekenen, dat is namelijk stap 2. Want als je het kan tekenen, dan is het gemakkelijk te begrijpen en goed te visualiseren. Belangrijkste met mindmappen is dat je alle structuur loslaat en alles op papier gooit wat er in je hoofd opkomt. Werk met gebogen lijnen, dit zorgt voor meer creativiteit in je hersenen. Uiteindelijk staat er altijd één begrip tussen waarop je kunt voortborduren of uitwerken.

Voor het vinden van sterk en goed beeld zijn zonder twijfel veel meer methodes, trucs en handvaten, maar deze twee zullen vast een stapje in goede richting geven.

Share:Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Pin on PinterestShare on TumblrEmail this to someonePrint this page

Reageer