JAN_MULDER

Okay vakgenoten, we doen even een ‘Jan Muldertje’. Dit is de officiële ‘Ergernis Top 5’ van de Nederlandse contentmarketing…

#1 Jargon

Branded content, native advertising, viral marketing en wat is je cost per action? Kom op, doe ’s ff normaal praten! Nog niet zo lang geleden heette ‘social’ nog gewoon ‘antwoorden’ als een klant wat vroeg. En daar hadden we toen geen ‘conversation strategy’ voor nodig. Ergernis #1: al dat trend-blabla. Engelse termen zijn tot daar aan toe. Maar laten we vooral doen waar ons vak voor is uitgevonden en, als het even kan, ook zo noemen: contact maken, communiceren en goede media maken.

#2 Experts

Mag ik ff een bakje? Nederland telt inmiddels zo’n 6,2 miljoen social media experts, contentmarketing deskundigen en online specialisten. Goed voor het vak? Mmmh. Kom eerst eens door met een gefundeerde mening of een verrassende visie, zou ik zeggen. En liever nog met wat spijkerharde resultaten. In elk geval voordat je in je profiel opneemt dat je ‘expert’ of ‘goeroe’ bent. Verschrikkelijk… Zelfbenoemde ‘visionairs’ blokkeer ik sowieso.

#3 Like & Follower cultuur

Sinds een tijdje word ik gevolgd door een internetbureau met 16.000 volgers. Eerste reflex: jaloezie. ‘Potver, meer dan mijn bureau.’ Maar ik heb hun volgers eens even bekeken. Ik trof aan: tientallen ‘I follow back’-accounts, Oekraïense fotomodellen die je Russisch willen leren en accounts die alleen in het Chinees twitteren. Ik bedoel… kom op! Volgers op Twitter en likes op Facebook kunnen nooit een doel op zich zijn. Elke ‘goeroe’ weet toch: liever 300 geëngageerde fans, dan 3.000 onwetende volgers.

#4 De uitverkorenen

Er zijn in deze wereld maar heel weinig mensen écht origineel. Creatief in contentmarketing is doorgaans slim jatten, knippen en plakken, met daarover een sausje van jezelf. Niet schrikken. Dat is niet anders in de architectuur, techniek, kunst of welke sector dan ook. Daarom Ergernis #4: doe niet of je tot de uitverkorenen behoort als je je nieuwe briljante, idee, app of platform lanceert. Er is weinig écht origineel. In ons vak kopieert iedereen elke dag (en dat is maar goed ook).

#5 Negatieve collega’s

Pfff. Makkelijk hoor om vanachter je Ikea-bureautje op zolder de wereld te vertellen hoe het anders moet en mensen te bashen die een afwijkende of eigenzinnige mening hebben. Überhaupt mag het af en toe wel wat positiever allemaal (dus vandaar ook deze Ergernis-Top 5 snap je? ;-) Laten we niet vergeten dat we, als naar ons eigen vakgebied kijken, in één van de spannendste periodes ooit leven. Laten we elkaar stimuleren om goede dingen te creëren en als het even kan de wereld er ook nog wat mooier mee te maken.

Dus daarom, dank je wel: Aart Lensink die onbezoldigd voorzitter is van onze brancheclub. Tristan Lavender voor je interessante blogs. Marco Derksen die het internet afschuimt en altijd interessante zaken deelt. Roos van Vugt die niet alleen op Twitter sociaal is. Sak van den Boom voor het belangeloos promoten van het vak. Piet Bakker voor al je media-analyses. Suzanne de Bakker voor het delen van wetenschappelijke inzichten. Michiel Buitelaar voor je online analyses en onderzoeken uit de hele wereld die ik van je krijg.

En jij natuurlijk. Omdat jij volgende week een inspirerend stuk schrijft waarmee je dit blog in één keer van tafel veegt ;-)

Share:Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Pin on PinterestShare on TumblrEmail this to someonePrint this page

2 Responses to “De 5 grootste ergernissen in contentmarketing”

  1. Tom van Loenhout

    Beste mensen van ZB, beste Robbert.
    Wat een heerlijk lijstje, het meeste is mij echt uit het hart gegrepen. Vooral ergernis 1 ervaar ik ook. Als overigens mensen in mijn nabijheid dit soort jargon gaan gebruiken, antwoord ik: Do you prefer the Angelo-Saxon tongue? Dit levert meestal volstrekt lege gezichten op, die deze woorden nauwelijks kunnen plaatsen. Daarnaast kan ik niet tegen misbruik van woorden, zoals uitdaging (vraagstuk of probleem), transparantie (als alles transparant is zie je niets meer) en het tot op het bot afgeknaagde passie (en Adriaan). Al deze woorden zijn geheel van hun oorspronkelijke betekende ontdaan, en betekenen niets meer, terwijl dat vroeger anders was.
    Ik wens jullie met jullie eigen verfrissende stijl weer veel succes het komend jaar. Groet, Tom van Loenhout

    Beantwoorden
  2. Robbert Zantinge

    Hahaha, een herkenbaar lijstje dus Tom, ook voor jou als zorgbestuurder. Ik maak meteen maar even van de gelegenheid gebruik om je een uitdagend en passievol 2016 toe te wensen ;)

    Beantwoorden

Reageer