‘Never judge a book by it’s cover’ is het gezegde. Hoewel daar een kern van waarheid in zit, weten wij bladenmakers wel beter. Een goede cover heeft ‘stopkracht’, dwingt je min of meer tot lezen van de rest en geeft een sneak preview van het binnenwerk. En juist daarom besteden wij bij ZB altijd veel aandacht aan deze pagina. Zo ook aan die van NAW. Hét magazine voor professionals in de gebiedsontwikkeling. In deze blog insights over hoe we tijdens de productie van de cover kwamen tot tekst, beeld, maar vooral: kleur.

NAW is het vakblad van ’s lands grootste gebiedsontwikkelaar en marktleider BPD. Primaire doelgroep: wethouders en gedeputeerden met ruimtelijke ordening in hun portefeuille. De cover moet te allen tijde kennis en klasse uitstralen. Net als veel elke andere covers heeft elke uitgave van NAW een herkenbare opmaak, met wisselende items: een opvallende kleur, een aansprekende foto uit het binnenwerk die te maken heeft met ‘creating living environments’ (de belofte van BPD) en een pakkende coverline uit de coverstory van het magazine.NAW Magazine BPD

Hoe kies je de kleur van een cover?

Grappig hoe het werkt met bladen maken. Als het magazine eenmaal gedrukt is, is het totaal onzichtbaar welke exercities de redactie achter de rug heeft. Dat de cover van de laatste NAW rood moest worden, was to say the least niet meteen duidelijk. Natuurlijk, we kozen een knallende kleur. Maar of dit blauw, groen of geel (of dus rood) moest worden, was nog een hele ‘struggle’. Welke kleur laat het beeld het beste uitkomen? Welke kleur past goed in de serie van eerder verschenen edities? En – toen we neigden naar de uiteindelijke keuze: welke kleur rood? Want, zoals de drukwerkbegeleider ons al vertelde: er zijn zoveel kleuren rood als dat er soorten tomaten zijn.

De zoektocht naar de beste kleur rood startte. Een beetje cyaan er bij? Een beetje zwart er bij? Niet TE rood, niet TE soft, niet TE knal… Een aantal drukproeven later was de definitieve keuze gemaakt en gelukkig werd onze verwachting bij het daadwerkelijke drukwerk overtroffen: een mooie opvallende, in het oog springende kleur. Teamwork van diverse disciplines.

Het coverbeeld: een spel met lijnen

Het beeld op de cover is afkomstig uit de rubriek En Plein Public. In deze editie de Cuyperspassage in Amsterdam, de nieuwe tunnel bij het Centraal Station. De fotograaf wordt met een uitgebreide briefing op pad gestuurd. Het coverbeeld moet staand zijn. En dat geeft meteen enkele beperkingen, lees: uitdagingen. Waar je bij een liggend beeld letterlijk en figuurlijk de breedte van een gebied kunt laten zien, moet je bij een staande foto de pareltjes uit andere elementen halen. Het uiteindelijk gekozen beeld van architectuurfotograaf Dirk Verwoerd is interessant wegens het lijnenspel en de bijzondere lichtval. De foto geeft weer wat de architect heeft bedacht met deze nieuwe tunnel: de ruimtelijke en snelle route voor de fietser, begeleid door een lange lijn ledverlichting in de ‘plint’ van het voetpad. En de gladde afwerking van handgevormde, geglazuurde, keramische tegels van het voetgangerspad. De afbeelding intrigeert en interesseert.

Kortom, een cover blijft een exercitie waarin terecht veel tijd, energie en aandacht zit. Benieuwd naar de volgende cover van NAW? Nog even geduld, die tonen we begin september!

Share:Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Pin on PinterestShare on TumblrEmail this to someonePrint this page

Reageer