Soms ben ik ergens en denk ik freakerig: waarom is hier geen tijdschrift voor? Speciaal voor deze gelegenheid of speciaal voor die locatie. Holland zingt Hazes. De lange rij voor het Anne Frankhuis. PinkPop. De Vierdaagse van Nijmegen. De Toppers. Musical Soldaat van Oranje. Songfestival. De nieuwe James Bond. Uitreiking Gouden Kalveren, Matthäus Passion. Stop! Over de Matthäus Passion is verleden week een mooi blad verschenen. Uit de introductie: ‘Een ontdekkingsreis voor iedereen die muziek en spiritualiteit serieus neemt’. En: ‘Een ode aan Bach’. Na de glossy’s over Calvijn, over Jezus, over Mohammed kon het niet uitblijven. Tussen de lange lijst medewerkers zie ik: therapeut Govert Jan Bach. Geen grap, stom toeval natuurlijk, gewoon een goeie therapeut.

Een blad voor elke plek waar je moet wachten. In het vliegtuig kun je niet om Holland Herald heen. Het inflight-magazine van de KLM jubileert, bestaat 50 jaar. Na vijftig jaar wordt niet meer gediscussieerd over de merkwaardige naam, Holland Herald is een begrip geworden, zoals Libelle een begrip is en een naam heeft die je nu alleen bedenkt als je ontslagen wilt worden.

Waar wordt nog meer gewacht? Vooral in wachtkamers van artsen en ziekenhuizen. Dat dacht Wacht_bldndktrJosé Bernaerts, v/h hoofdredacteur van gezondheidsblad Santé, ook. Dus ontstond het blad WACHT!, met de H in de vorm van een stoel. Veel over uiterlijk en gezondheid, je zit te wachten op de dokter dus je bent al in the mood. Het achtste nummer van WACHT! ligt nu in de wachtkamers. Van betere gezondheid voor ouderen via de ‘Gezondheidsmeetlat’ naar ‘De Overgang’ (‘Er is goed nieuws! Het mooiste komt nog’). Ook het nieuwtje ‘11% van de blonde vrouwen volgt een universitaire opleiding of heeft dat gedaan’. Niet meteen krijsen, er staat klein bij ‘tegenover 7% van de niet-blonde vrouwen’. Ik zeg niet dat je speciaal voor WACHT! een afspraak bij de huisarts maakt, wél wordt het blad regelmatig gestolen.

Het blad ESpecial/Life is ook een locatie-blad, het gaat over het leven aan de Costa del Sol en is vooral dáar verkrijgbaar. De ES in de titel staat voor Espana. Carla van Hemert zette het op en het gaat dóor, nummer 9 is net verschenen. Natuurlijk voor de genietende doelgroep, de nágenietende doelgroep. (Om niet te zeggen: in de wachtkamer van..) De mooiste Spaanse plekjes en stekjes, de beste Spaanse wijnen, wat stond er zoal in de Spaanse kranten, de (Spaanse) vrije dagen in 2016, Anouk Slegers uit Marbella die schildert en gladstrijker Robert Schoemacher (cosmetisch arts) over de perfecte leeftijd. En uiteraard veel golfnieuws. Slim gemaakt allemaal. Slim vanuit de locatie gedacht. (Hee, volgende week Indoor Brabant. Hee, ruim 100.000 bezoekers. Hee.. Maar nu is het te laat).

Robs citaten

‘Mijn zieke ex-man Hans ploetert zich er aardig doorheen’ (Conny Witteman v/h Breukhoven in een interview over haar nieuwe huwelijk, Party)

‘Hoe verberg je een potje apensperma?’ (Uit recensie ‘Ivanov’, HPDeTijd)

‘Mensen kijken naar de vervelende eigenschappen als ze zeggen dat ze totaal niet op hun vrienden lijken’ (Paulien Cornelisse, HPDeTijd)

‘Als ik zo’n lijf had, liep ik elke dag naakt over straat’ (Karin Bloemen over haar dochters, Privé)

‘Rennen zonder bh? Dat kan ik niet meer zonder mezelf een blauw oog te slaan’ (Georgina Verbaan, HPDeTijd)

‘Ik kan iedereen geruststellen, Max rijdt op de openbare weg niet zoals op de circuits’ (vader Jos Verstappen, Helden)

‘Dit is wel erg veel herrie’ (Couturier Paul Schulten over de kledingkeuze van Patty Brard, Story)

Robs getal van de week: 10

Welke merken adverteren het meest in tijdschriften? Uit de top-10 van 2015: Unilever (1), Vodafone (2), Molenaar Welzijnsproducten (3), L’Oreal (6), Stella Fietsen (9), Corendon Travel (10). (Bron: Nielsen)

 

Reageer