ZBericht - Communicatie is een vak_1-webHet is moeilijk om uit te leggen wat onze producers allemaal doen. Toch doet Romy een poging in het boek Communicatie is een vak van Betteke van Ruler, hoogleraar Communicatiewetenschap. In dit boek komen 60 communicatieprofessionals aan het woord over hun vak. Over wat er leuk en moeilijk aan is en welke competenties er nodig zijn voor hun specialisme. Romy: ‘Flexibel als elastiek, dat moet je zijn als je deze functie hebt.’ Lees hieronder het hele artikel.


Communicatie is een vak

‘Het is moeilijk om uit te leggen wat ik precies doe als producer/projectmanager. Ik zorg ervoor dat projecten soepel verlopen, ik ben aanspreekpunt voor klanten, ik bewaak het budget en de planning: eigenlijk houd ik alle ballen in de lucht. De projecten waar ik aan werk, zijn bijvoorbeeld magazines en websites, voor heel verschillende doelgroepen. Denk aan een tijdschrift voor bestuurders, een intranet voor medewerkers van een ziekenhuis of een website voor een zorgorganisatie. Als producer/projectmanager ben ik niet als eerste verantwoordelijk voor het concept of de inhoud van deze projecten; dat is de contentmanager. Wat ik wel doe, is meedenken en alles organiseren van a tot z.

Regelen en plannen

Het saaie, maar misschien wel het belangrijkste gedeelte van mijn werk, is het maken van een planning en een begroting. Het leukste, maar het meest tijdrovende is Katja Schuurman op een boerderij tussen de koeien laten fotograferen. Of topadvocaat Wim Anker in een gevangenis. En dat alles regel ik. Van de eerste stap, een redactievergadering, naar het maken van een beeldplan, naar het zoeken van een fotograaf, naar het regelen van visagie, naar het vinden van een geschikte locatie tot het maken van afspraken met freelancers.

ZBericht - Communicatie is een vak_2-webMoet Wim Anker met een strenge blik op de cover staan, of samen met zijn broer Hans, in toga, in een cel? Ik heb de fotograaf gebriefd en gezegd dat ik wil. Nu moet ik uit de serie foto’s die gemaakt is ook een keuze maken. En dat betekent niet alleen een leuke foto selecteren, maar ook echt snappen waarom je welke keuze maakt. Een foto van een oude vrouw in een bloemetjesjurk kan bijvoorbeeld heel mooi staan op een spread over haar leven, maar ze kan niet op de cover staan van een tijdschrift waarmee je een jonge doelgroep wilt bereiken.

Flexibel als elastiek. Dat moet je zijn als je deze functie hebt. Want het kan gebeuren dat het opeens pijpenstelen regent terwijl de fotoshoot buiten is gepland, of dat het ijzelt waardoor de fotograaf niet op tijd (of helemaal niet) aanwezig kan zijn.

Correcties

En soms moet je ook concessies doen, want iets wat ik lelijk vind, kan een klant prachtig vinden en als een directeur zijn stropdas niet af wil doen op de foto, dan heb ik daar soms mee te dealen. Een beetje boos worden, moet af en toe ook. Als een vormgever niet alle correcties goed heeft doorgevoerd bijvoorbeeld. En flexibel zijn betekent natuurlijk ook een kopje koffie zetten als er een klant op kantoor komt. Of snel naar de supermarkt lopen omdat de melk voor de cappuccino op is.’

Reageer