Hoe restylen we onze nieuwsbrief naar een online magazine?

De nieuwsbrief De Kantine is een populair medium voor de honderden medewerkers van de KNVB die letterlijk en figuurlijk uitwaaieren over de hele wereld. Zoals de trainers, coaches en scheidsrechters die de hele dag op het veld staan of in het buitenland vertoeven. Maar ook alle beleidsmakers en -ondersteuners in Zeist die klaarstaan voor 1,2 miljoen KNVB leden (meer dan 64.000 veldteams) in Nederland. In De Kantine lezen ze over elkaars werk en over alle nieuwe ontwikkelingen.

Opdracht

Hoe toveren we een zakelijke nieuwsbrief om tot een sfeervol online magazine?
En dat zo snel mogelijk en met een beperkt budget. Dat is wat de KNVB voor ogen had met de restyle van de interne nieuwsbrief De Kantine.

Aanpak

Interactieve pdf is responsive op alle devices

De KNVB wil dat het online magazine voor iedereen overal makkelijk te zien en te lezen zou zijn. We maakten daarom een (interactieve) pdf die responsive is op alle devices. De ‘lichte’ graphics, foto’s en video’s zijn snel in het buitenland te downloaden. De Kantine bestaat uit vaste templates met rubrieken, zodat het online magazine snel en voor een relatief laag budget geproduceerd kan worden. Bovendien zorgen de vaste formule-onderdelen, zoals ‘Mijn cluppie’, ‘De werkweek van’ en ‘De Kantine’ voor herkenbaarheid bij medewerkers.

Resultaat

Online magazine is stimulans om intranet te bezoeken

De Kantine is gelanceerd als hét clubblad voor KNVB’ers en kreeg vanaf de eerste uitgave intern de handen op elkaar. KNVB’ers ervaren het als modern, aantrekkelijk en overzichtelijk.De Kantine verschijnt acht keer per jaar en edities worden intern aangejaagd met gerichte e-mails. Alle verschenen magazines zijn terug te vinden op het intranet van de KNVB. Het blijkt bovendien een extra stimulans voor medewerkers om het intranet te bezoeken. ZB ontwikkelde het ontwerp, gaf formule-advies en begeleidt het proces van alle online magazines.

Bekijk alles cases