Een zakelijke nieuwsbrief omtoveren tot een sfeervol en interactief online magazine. En dat zo snel mogelijk en met een beperkt budget. Dat is wat de KNVB voor ogen had met de restyle van de interne nieuwsbrief De Kantine.

Marije Uiterwijk en Robbert Zantinge 

De Kantine

De Kantine is een populair medium om ‘bij te blijven’. De honderden medewerkers van de KNVB waaieren letterlijk en figuurlijk uit over de wereld. Trainers, scheidsrechters, coaches enzovoorts zijn de hele dag op het veld, achter de computer of in het buitenland. En niet te vergeten alle beleidsmakers en -ondersteuners in Zeist voor de 1,2 miljoen leden (meer dan 64.000 veldteams) in Nederland. In De Kantine lezen ze over elkaar en over alle nieuwe ontwikkelingen.

Interactieve pdf

De KNVB wilde dat het online magazine voor iedereen overal makkelijk te zien en te lezen zou zijn. We maakten daarom een betaalbare (interactieve) pdf die responsive is op alle devices. We gebruiken ‘lichte’ graphics, foto’s en video’s, zodat het magazine ook in het buitenland snel te downloaden is.

De Kantine bestaat uit vaste templates met rubrieken, zodat de content en quicklinks altijd op dezelfde plek staan. Op deze manier kan het online magazine snel en eenvoudig (en dus voor een relatief laag budget) worden geproduceerd. Bovendien zorgen de vaste formule-onderdelen voor herkenbaarheid bij medewerkers. Denk aan rubrieken als ‘Mijn cluppie’, ‘De werkweek van…’ en ‘De Kantine’.

ZB art director Esther Kuipers tekende voor het (interactive) design van het magazine. Uiteraard geheel vormgegeven conform de huisstijl van de KNVB. Nieuwe voetbal-icoontjes passend bij het redactionele format, geven rubrieken de gewenste ‘voetbaluitstraling’.

Online magazine

De Kantine is gelanceerd als hét online clubblad voor KNVB’ers en kreeg vanaf de eerste uitgave intern de handen op elkaar. KNVB’ers ervaren het als modern, aantrekkelijk en overzichtelijk. Het online magazine verschijnt acht keer per jaar en edities worden intern onder meer aangejaagd met gerichte e-mails met vooraankondigingen. Alle verschenen magazines zijn terug te vinden op het intranet van de KNVB en de content is op artikelniveau makkelijk terug te vinden. Het online magazine blijkt ook een extra stimulans voor medewerkers om het intranet te bezoeken. ZB houdt de planning in de gaten, zorgt ervoor dat alle content in het online magazine komt te staan en dat de interactieve pdf klaar staat voor verzending.

Marije Uiterwijk, corporate communicatieadviseur bij de KNVB: ‘We krijgen alleen maar complimenten over De Kantine. We hebben met deze interactieve oplossing weer een enorme slag gemaakt in onze interne communicatie’.

Meer over:

Reageer