Leren Van – een crossmediaal communicatieplatform voor CEO’s en CFO’s in zorg en welzijn – werd in 2014 bekroond met een gouden Grand Prix Content Marketing. In 2015 won Leren Van zowel de PBM Award voor beste pensioencommunicatie als een Grand Prix voor de uitmuntende wijze waarop onderzoek wordt toegepast en hoe daarmee de strategie telkens wordt aangescherpt. Prachtig natuurlijk. Maar het verhaal achter deze case is pas echt mooi…

De opdracht van Pensioenfonds Zorg en Welzijn aan ZB was glashelder. Wij willen meer contact met de CEO’s en CFO’s in de sector. Omdat ZB de afgelopen twintig jaar veel opdrachtgevers had in zorg en welzijn, waren de contacten snel gelegd. We interviewden tien bestuurders van grote instellingen. De resultaten van de gesprekken waren ontluisterend. Samengevat in één zin: er was geen enkele interesse in welke vorm van communicatie met het pensioenfonds dan ook.

In één van de eerste interviews vertelde een bestuurder: ‘Pensioen zit niet op mijn radar. Het is collectief geregeld in Nederland, ik heb er relatief weinig invloed op en de uitvoering is geheel in handen van PFZW. Ik heb geen behoefte aan nieuwsbrieven, magazines of apps.’ Tegen het einde van het interview zei hij: ‘Heel misschien, als je me echt verrast, als je met mensen of thema’s komt waar ik écht iets van kan leren… dan kom ik misschien wel naar een congres of wil ik iets tot me nemen.’

Vier maanden later lanceerde PFZW samen met ZB ‘Leren van’; een platform dat bestaat uit een event (dat wel wat weg heeft van het tv-programma Collegetour van Twan Huys), een themamagazine en achtergrondinformatie op de corporate website.

Centraal staat een bekende Nederlander die zijn kennis op zijn specifieke terrein deelt met topbestuurders uit zorg en welzijn. Geen informatie over pensioen. Wel over gastvrijheid, neuromarketing en duurzaam ondernemen. Prominenten waren onder anderen hersenwetenschapper Victor Lamme, restaurateur Thérèse Boer en internationaal bestuurder Louise Fresco.

Leren van werd meerdere keren bekroond met de Grand Prix Content Marketing. Het juryrapport:

‘Sterke uitvoering van een heldere strategie. Een heel goed voorbeeld van hoe je business to business met content doelstellingen kunt bereiken. Het scala aan middelen is niet heel breed, maar de middelen die worden ingezet zijn zeer complementair en goed gemaakt. Er zijn slimme keuzes gemaakt om een heel duidelijk afgebakende doelgroep te bereiken, met een allesbehalve traditionele content-insteek.’

Leren Van wordt regelmatig op blogs en congressen aangehaald als voorbeeld voor goede contentmarketing. Dit zei Marcel Baas, hoofd Marketing & Communicatie BPD (voorheen Bouwfonds) er bijvoorbeeld over op MarketingTribune: ‘Ik kwam deze case tegen als jurylid van de Grand Prix Content Marketing. En terecht won Leren Van goud. Het is een heel goed voorbeeld van hoe je met content doelstellingen kunt realiseren. Het pensioenfonds weet nagenoeg onbereikbare CEO’s en CFO’s van zorginstellingen toch te bereiken. De colleges die ze organiseren en de magazines die ze maken gaan niet over pensioen. Ze kiezen andere onderwerpen die voor bestuurders interessant zijn en werken met aansprekende gasthoofdredacteuren.’

 

Share:Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Pin on PinterestShare on TumblrEmail this to someonePrint this page

Meer over:

One Response to “Grand Prix voor heldere strategie”

  1. Nick Franken

    Top mensen, gefeliciteerd!

    Beantwoorden

Reageer