Wat er in een bedrijf aan de voorkant gebeurt, is vaak voor iedereen duidelijk en zichtbaar. Maar het werk achter de coulissen, bijvoorbeeld van de afdeling IT, is minstens zo belangrijk. Toch zijn de spotlights ­om even in de theatermetaforen te blijven ­lang niet altijd gericht op de mensen die achter de schermen werken. Zo ook bij Arval. En daar brengt het bedrijf verandering in door verschillende communicatie-uitingen in te zetten.

Arval is de grootste leasemaatschappij van Europa en een dochteronderneming van BNP Paribas. De IT-organisatie van Arval voor de Europees-Mediterrane regio selecteerde ZB na een bureauoriëntatie om mee te denken over de interne communicatie.

29 landen

Arval biedt onder andere wagenparkbeheer aan bedrijven en private lease aan consumenten. Het bedrijf is alleen al in Europa actief in 29 landen en heeft hier meer dan 6.400 medewerkers. Het totale wereldwijde wagenpark van Arval omvat meer dan een miljoen voertuigen.

IT op de kaart

Opdrachtgever en manager IT-service & -quality van de betrokken regio, Saskia Klever: “Samen met ZB ontwikkelden we de afgelopen maanden een e-zine waarin we onze 2.000 collega’s informeren over de ontwikkelingen die hebben plaatsgevonden om de samenwerking tussen IT en de business te verbeteren en intensiveren. Hiermee willen we duidelijk maken dat we niet stilstaan en hard aan het werk zijn om hier stappen in te maken.”

Concept

De doelgroep van het interne magazine is zeer divers (alle niveaus van het bedrijf) en verdeeld over vijftien landen. ZB ontwikkelde een e-zine waarin de boodschap van Arval duidelijk naar voren komt. Het personage ‘Zeth’ – die vaak terugkomt in de interne communicatie van de IT-afdeling van Arval – een voorname rol heeft als verhalenverteller. Uiteraard is Engels de voertaal van het e-zine, dat binnenkort bij Arval van scherm tot scherm gaat.

Reageer