De als ‘bladendokter’ bekend geworden hoofdredacteur en bladenmaker Rob van Vuure is ‘mediawatcher’ in MarketingTribune. Het vakblad heeft hem gevraagd in de nieuwe rubriek Mediawatch opvallende trends en ontwikkelingen in de wereld van on- en offline media te spotten en duiden. Deze keer over woordspelingen en coverwetten.

Rob-van-Vuure

 

 

7quote cover maart 2016

Ja hoor we weten het, Quote. Puntige teksten, bekkende formuleringen. Golddiggers zijn niet alleen golddiggers maar ook gulpenduikers. Als je dat allemaal qua taal in huis hebt, moet je je op tijd inhouden, op tijd je taal-ijdelheid bedwingen. Dat lukt helaas niet. Dat merk je aan de woordspelingfrequentie. ‘Kijk mij eens, dit heb ik ook nog kunnen bedenken!’ Voorbeelden in het hele blad te vinden, maar Ik beperk mij tot de maart-cover. Zeven teksten, in alle, álle zeven teksten woordspelerigheid. Michael van Praag(voetbalbobo) heeft ‘scoringsdrift’. Vermogensbeheerders zijn uit op ‘effectbejag’. McGregor-baas Jeroen Schothorst: uitgekleed of uitgekookt? Over de broers Van Bommel(schoenen): zijn het halve zolen? Trophy Wives ‘die hun eigen broek ophouden'(associatie-woordspeling). Grote bepalende covertekst: ‘Lecher Skieén’. Met de subtekst: ‘Hier stuift het grote geld de zwarte piste af’. Lecher Skieën? Ja ja, Lech, weet je wel. Daar skieën de Oranjes. Maar de reportage gaat maar een klein beetje over Lech. Doorgeschoten dus, woordspelinggeilheid. De Quote-covertekstenmaker zou zeggen: let op, te gek, geweldig, lees wat ik nou in tien seconden bedacht heb: ‘wat mij betreft uitlech overbodig’.

 

30

De dagbladen zijn tijdschriften geworden, ondertussen een open deur. Dus ook: de dagbladenvoorpagina’s zijn tijdschriftencovers geworden, met alle ‘wetten’ van dien. Ook voor de kranten geldt in de zaterdagse kiosk: losse verkoop is oorlog (citaat Rinus Michels). Een willekeurige krantenpagina van een willekeurige zaterdag: NRC-Weekend van 21 februari. Maar het had ook Het Parool kunnen zijn, of AD, Trouw of De Volkskrant. Van 21 februari of een week later, of twee weken later. Focus! Oogcontact! Geen nieuws meer op de voorpagina, alleen maar werven en pleasen en koop mij, pak mij in ieder geval op. Er zijn ongeveer dertig coverwetten en nóg eens zoveel beproefd succesvolle aanpakken. Hoera, alles is geboekstaafd. Hier: de ogen van Roland Kahn kijken je aan, centraal een grote focus-tekst en rechts ook nog oogcontact met een aaibaar beest.

 

Reageer